O zi in biroul Electric Castle: Meet the Electric Crew


Electric Castle este cel mai mare festival de muzică din România, însă puțină lume știe cât de multă pasiune, dedicare și energie se află în spatele evenimentului. Noi am stat de vorbă cu câțiva dintre băieții creativi din echipa EC, am aflat povestea festivalului din Bonțida și am discutat unele dintre cele mai importante aspecte, detalii și bune-practici pe care aceștia le-au adus în Cluj.

 

screen-shot-2016-12-11-at-20-04-09

 

I love Cluj prezintă o parte din echipa EC, în exclusivitate, într-un reportaj care nu respectă tiparele clasice și aduce în prim plan echipa care face ca festivalul să fie posibil. Anamaria și-a petrecut o zi cu The Electric Crew și a stat de vorbă cu Andi, care se ocupă de comunicare și PR, Vlad, graphic designer-ul EC, Dorin, care se ocupă de tot ce înseamnă parte video, Edmond (Booking Manager) și Teo (Director Artistic), cei care fac selecția artiștilor, Andrei, care se ocupă cu de toate, și Bratu, care e pe partea de sales și ticketing.  

 

Booha parties, Boiler, party-uri neconvenționale și Electric Castle

Joi, la amiază, echipa EC lucrează intens la următoarea campanie pentru festival și la celelalte detalii care țin de organizare, în biroul de deasupra Booha Bar, pe Piezișă. Au un oarecare trac atunci când le spun că voi sta câteva ore cu ei pentru un reportaj, însă atmosfera se destinde o dată ce încep să vorbesc cu Andi despre cum a început povestea Electric Castle.

Îmi povestește despre party-urile Booha College, despre apariția Boiler și despre celelalte evenimente la care se ocupa, în cea mai mare parte, de promovarea online. Discutăm puțin și despre party-urile neconvenționale de la Cluj Arena și Conti, și ajungem, în final, la dorința echipei de a organiza ceva mai mare. „Voiam să facem un festival care să nu intre în tiparelele festivalurilor care au fost până acuma în România, voiam să fie ceva diferit, cu un concept în spate. Am vrut să facem un festival cum ne-ar plăcea nouă, cu toate detaliile astea la care suntem atenți la Electric Castle.” Îmi mărturisește că i-a ajutat foarte mult locul, cunoșteau castelul și povestea lui, așa că au început să construiască tot conceptul vizual în jurul lui: au adus urbanul și noul într-un context diferit, castelul, reprezentând istoria și conceptul vechi, fără să fie invazivi, ci, dimpotrivă, creând un mélange între stiluri.

De la graphic design la intervenții arhitecturale și peisagistică

Și dacă tot am adus vorba de conceptul vizual, Vlad îmi povestește despre ce înseamnă graphic design în proiectul EC. Partea vizuală a festivalului este foarte complexă, pornind de la entitate și logo, afișe, site, imagine de promovare, până la design de ambient și de obiect, unde băieții lucrează și cu o echipă de arhitecți. „Ideile vin natural, dacă avem un sâmbure de idee, ei încearcă să-l pună în aplicare, vin cu altceva și jobul de graphic design devine un job de design de obiect sau de arhitectură, de design ambiental, de peisagistică.” La fel ca muzica, imaginea EC este foarte importantă pentru că face parte din experiență.

Revenim la imaginea castelului, iar Vlad sublinează faptul că echipa a vrut să pună în valoare locația, mai ales pentru că e frumoasă, e uitată și nu e băgată în seamă, nu neapărat de turiștii obișnuiți, ci de tinerii care nu s-au gândit niciodată la Bonțida ca la un loc de relaxare, de vacanță. Iar cel mai important aspect este transformarea vizuală din fiecare an. Într-adevăr, băieții îmi mărturisesc că investesc foarte mult din bugetul festivalului în latura artistică a acestuia. Pe aceeși linie cu Vlad, Teo îmi explică importanța intervențiilor arhitecturale de bun gust, pe care nu le întâlnești la alte evenimente și prin care sublinează cât de mult îi pasă echipei EC de castel. ”Noi suntem contemporary art, intervenții, pavilioane și ținem la lucrul ăstă. Cumva, asta ne diferențiază de foarte multe alte festivaluri din lume.”

Un after-movie care să transmită emoție

Dorin se ocupă de partea video și îmi explică faptul că producția unui after-movie pentru Electric Castle implică foarte mulți oameni, motiv pentru care echipa apelează și la colaboratori, care, de obicei, sunt oameni care se simt atrași de energia crew-ului și a festivalului. Prin ceea ce face, Dorin vrea să transmită emoție, acel vibe și acea stare de bine pe care experiența EC ți-o inspiră. Încerc să mă transpun în mintea și să văd cu ochii celui care o sa vadă pentru prima oară videoul și să-mi dau seama ce urmează să simtă el. Și dacă eu simt toată acea emoție înseamnă că e făcut bine. Nu încerc să-l momesc, încerc doar să îi arăt că asta este și el o să rezoneze, chiar dacă nu a fost acolo, și o să-și dorească să vină. Iar dacă a fost acolo o să zică, da, așa este, chiar așa am simțit.”    

Lineup eclectic pe gustul tuturor

Teo, împreună cu Ed, se ocupă de partea de concerte, iar unul dintre principiile lor fundamentale este să nu facă niciun fel de compromis când vine vorba de lineup. În primul an, headliner a fost Morcheeba, un nume cunoscut care să dea greutate festivalului. Însă anul trecut, băieții au vrut să facă un statement clar că sunt diferiți de ceea ce înseamnă festivaluri în România, avându-i pe Die Antwoord cap de afiș. Anul acesta, Prodigy deschide lineup-ul, atât din dorința publicului, cât și datorită lansării noului album. ”Avem un public inteligent și trebuie să aducem un line-up eclectic, însă am simțit feedback din partea publicului că este nevoie și de rock, pe ideea de live.  Am făcut pasul anul ăsta spre rock. Avem The Subways care e rock, Prodigy, cumva la origini, deci pasul firesc va fi să avem o scenă rock.”

Electric Castle este mai mult decât un festival de muzică electronică

Vorbind despre muzică, ajungem și la discuția despre numele festivalului și la percepția multora că acesta este un eveniment de muzică electronică. ”Noi am pornit, când am creat numele, de la atmosfera electrizantă, un castel electric, de la decorațiunea de jos din Booha cu Electricity. Ideea de lumină naturală, mai old-school, din castel și toate chestiile cu beculețe și logourile noastre.” Într-adevăr, numele se referă strict la atmosferă pentru că lineup-ul este foarte variat, iar Andi este de părere că dacă asociezi festivalul doar cu un eveniment de muzică electronică, limitezi experiența Electric Castle.Presa a asociat numele Electric Castle cu muzică electronică de la cum ne-am promovat prima dată, și a rămas cumva întipărită direcția asta. Într-adevăr, deși la început făceam evenimente indie, după aceea am mers doar pe muzică electronică, în Boiler. Probabil într-un an, doi nu o să mai fie perceput așa, ci doar Electric Castle, cel mai mare festival de muzică punct.”

Pentru echipă, Electric Castle nu este un festival mainstream, mai ales în ceea ce privește locația, care e la 30 de km de Cluj. ”Am dorit să triem publicul și să vină la Electric Castle doar oamenii care își doresc și care știu ce se întâmplă acolo și vin la festival pentru anumite trupe, pentru experiență sau pentru camping.” Anul trecut aproximativ 11.000 de persoane au stat în camping, iar anul acesta, echipa EC a estimat undeva în jur de 15.000. Tocmai din acest motiv, Electric Castle nu a fost  gândit doar ca un festival de muzică, ci vor exista, de asemenea, o serie de activități pe tot parcursul celor 4 zile: o zonă de sporturi extreme, dirt bike, skatepark, un fashion corner, unde vor fi tot felul de workshop-uri și defilări, în spatele castelului un showcase de viniluri, unde oamenii vin și își schimbă vinilurile, ascultă muzică, se relaxează, o zonă eco etc. Nu vii la Electric Castle doar pentru muzică și concerte, vii pentru tot ce se întâmplă pe parcursul zilei. Oamenii vin ca să se bucure de 4 zile de vacanță la castel.”

Electric Castle, un Produs de Cluj

Lumea a început să se obișnuiască cu Electric Castle. Bratu îmi spune că anul trecut s-au vândut aproximativ 1300 de bilete în afară, iar anul acesta se așteaptă la 2500-3000 de străini. Vânzările pe București merg neașteptat de bine, sunt aproape de Cluj, festivalul fiind un succes încă de la lansare. Datorită conceptelor noi, atmosferei și standardului ridicat al calității festivalului și serviciilor, publicul are încredere în organizatori și cumpără bilete din timp, chiar dacă nu știe lineup-ul. Însă poate fi considerat Electric Castle un Produs de Cluj? ”Electric Castle este deja un Produs de Cluj, pentru că European Youth Capital și-l dorește în programul lor, la fel cum și-l dorește și Primăria. Avem semnale pozitive că lucrurile se îndreaptă spre firesc, în sensul în care ei sunt deschiși în a ne sprijini și financiar (până acum am avut doar sprijin logistic). Electric Castle este un festival al Clujului, reprezintă Clujul, iar noi credem că bid-ul pentru Capitală Culturală 2021 trebuie să fie Electric Castle.”

Pasiune, dedicare și atenție la detalii, mai mult decât un job

Niciunul dintre băieți nu vede ceea ce face în cadrul echipei EC ca pe un job, deoarece acest proiect s-a născut din foarte multă pasiune. În plus, Andi sublinează faptul că: ”suntem un grup de prieteni, care relaționăm ca niște prieteni și comunicăm constant.”

Le place foarte mult să lucreze împreună și sunt implicați trup și suflet în acest proiect, iar acest lucru se simte mai ales prin viața și energia proprie pe care o are grupul și festivalul, energie care atrage oameni faini în comunitatea EC. Dorin se simte norocos să fie în echipă, considerând-o locul perfect în care poate îmbina cele două pasiuni ale sale: video și muzica. ”Pot să fac ce-mi place, pot să filmez artiștii pe care îi apreciam de când eram mic, să stau cu camera în fața lor și să le strâng mâna, e un sentiment fain.”

Andrei vede un pic mai departe de ce înseamnă festivalul, explicându-mi că pentru echipă acesta nu înseamnă distracție, muzică și DJ-i, ci recrearea unui mini-orășel care să atragă cât mai multă lume, care să se bucure atât de muzică, cât și de experiența completă a evenimentului. ”Toți cei care suntem aici, fiecare cu ”rotița” lui, încercăm să facem cât mai mult ca să aducem acel loc la un alt nivel; adică tu când mergi acolo să nu te mai gândești că ești în România sau în Bonțida sau într-o locație anume pe hartă, tu ești la Electric Castle, care înseamnă că dintr-o dată s-au schimbat toate accepțiunile tale.” Mai mult, echipa pune un foarte mare accent pe detalii și pe satisfacția publicului, deoarece își doresc să creeze o altă imagine despre ce se poate face în România, prin care să-i facă pe tineri să rămână în țară.

De la festival la restaurare și relația cu autoritățile

Este clar deja că Electric Castle este un proiect complex. Andi îmi spune că, pe lângă partea artistică, există și partea de CSR, prin care unul dintre scopurile echipei EC este acela de a sprijini castelul și comunitatea. Practic, prin Electric Castle se dezvoltă și comunitatea din jurul castelului, iar aici Andi își dorește ca autoritățile să se alinieze la standardul ridicat de echipa EC, mai ales la partea logistică și de infrastructură, și la partea de amenajare propriu-zisă a parcării pentru festival. ”Vrem sa fie unul dintre cele mai importante festivaluri europene, iar primul impact al turistului străin care vine să fie unul pozitiv. Există promisiuni în acest sens, însă vedem anul ăsta cum se materializează.”

În ceea ce privește conservarea și restaurarea castelului, echipa EC colaborează foarte bine cu Transylvania Trust. La ambele ediții s-au donat bani pentru restaurarea castelului, cu o parte din ei s-a refăcut acoperișul, s-au podit fostele grajduri, iar anul acesta s-a podit interiorul castelului și s-au refăcut căile de acces. ”Electric Castle poate fi un model pentru alții, în alte zone, pentru că este primul festival de acest gen care a implicat și un monument istoric. Nu neapărat un festival de muzică, dar ar putea prin evenimente să promoveze sau să atragă atenția asupra monumentelor istorice din România lăsate în paragină.

Bune-practici, standarde înalte și comunitatea Electric Castle

Echipa EC simte că au schimbat ceva în Cluj, mai ales pentru că au ridicat standardul în materie de organizarea de evenimente. În plus, sunt foarte atenți la detalii, de la sunet la servicii și la ce oferă oamenilor. ”Am pus în mișcare oamenii și s-a creat un val de a merge la festivaluri. În plus, e foarte ușor să comunici un proiect fain, un concept fain cum e Electric Castle.”

Pe lângă festivalul în sine, cel mai important aspect este comunitatea care s-a creat, pornind de la echipa nucleu, după cum spune Vlad, iar Electric Castle este diferit sau are personalitate, tocmai din cauza faptului că ”are alt public în comparație cu alte evenimente, alte festivaluri, iar asta ține foare mult de oamenii de la care pornește.” În plus, publicul Electric Castle este un public inteligent și care apreciază muzica bună, în gereral, un public care a mai ieșit din țară, știe să facă diferența între un eveniment de calitate și un eveniment mai prost organizat, cumva, <<we are the people>>. De aici s-a creat un nucleu, care se dezvoltă și tot crește.

Acestea fiind spuse, închei transmisiunea din „biroul electric” și vă salut!

Electric Castle 2

Comments 0

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Logheaza-te

Fa parte din comunitatea I Love Cluj

Nu ai un cont?
Inregistreaza-te

Reseteaza Parola

intoarce-te la
Logheaza-te

Inregistreaza-te

Devino membru I Love Cluj

intoarce-te la
Logheaza-te
Ce doresti sa publici?
Intreaba comunitatea
Voting to make decisions or determine opinions
Articol
Formatted Text with Embeds and Visuals
Top-uri/Liste
The Classic Internet Listicles
Video
Youtube, Vimeo or Vine Embeds
Poze
Photo or GIF
Gif
GIF format

Send this to a friend