În urmă cu vreo doi ani au început să apară în diferite locații ale orașului un soi de stabilimente urbane care aduceau cu o parcare de biciclete, dar conțineau și un panou mare, electronic. Am aflat ulterior că erau stații de închiriat biciclete ce făceau parte dintr-un proiect de bike sharing implementat de Primăria Cluj-Napoca. Deși este un proiect care s-a scris în 2009 și care a debutat oficial în august 2012, Bike Sharing Cluj încă nu a fost implementat și riscă să depășească ultimul termen de execuție obținut prin amânare de la autoritățile de control ale fondurilor europene. Efectul probabil ar fi pierderea sursei de fiananțare europene, și implicit, înghețarea acestei binevenite inițiative în stadiul de implementare.

Proiectul în cauză, Bike Sharing Cluj, este cofinanțat din fonduri europene și are ca scop amplasarea a 50 de stații de închiriat biciclete, achiziția a 540 de biciclete și construirea a 59,75 km de piste de biciclete pe teritoriul municipiului Cluj-Napoca și a localităților limitrofe Florești și Apahida. Costul inițial al lucrărilor și achizițiilor a fost preconizat a fi de 11.968.262 Ron, din care 840.000 Ron ar fi fost contribuția din partea municipalității.

Bike Sharing Cluj se realizează în urma desfășurării proiectului ”I love Velo”, care a avut loc în mai multe orașe mari ale României, printre care și Cluj Napoca. În urbea de pe Someș proiectul I love Velo a debutat în iulie 2010 și se dorea a fi un proiect de bike sharing, inițiatorii proiectului susținând că aceasta era natura lui.

Asociația Clubul de Cicloturism Napoca a atras atenția însă că I love Velo nu îndeplinea condițiile pentru a se califica drept un proiect de tipul bike sharing, întrucât exista o singură locație de închiriere/predare a bicicletelor, iar acestea nu puteau fi închiriate decât pentru o perioadă maximă de 2 ore. Așa cum a explicat asociația sus-amintită la vremea respectivă, ideea de bike sharing presupune existența mai multor centre de închiriere/predare a bicicletelor în locații cheie ale orașului, precum și posibilitatea de închiriere pe o perioadă mai mare de 2 ore la ore, într-un interval cât mai extins în timpul unei zile.

Când Primăria Cluj-Napoca a anunțat intenția de a accesa fonduri europene pentru implementarea unui proiect de bike sharing, Clubul de Cicloturism Napoca a reacționat arătând că, deși un astfel de proiect ar fi binevenit, el nu ar rezolva fondul problemei, și anume lipsa infrastructurii în Cluj Napoca pentru o circulație eficientă și sigură cu bicicleta. Până în 2010 pistele pentru bicicliști erau inexistente, aceștia fiind obligați să se deplaseze pe carosabil, expunându-se numeroaselor pericole de a circula printre autoturisme. Alternativa era circulația pe trotuare, dar aceasta este un mod anevoios de deplasare, existând un permanent pericol de accidentare cu pietonii și implicând o reducere semnificativă a vitezei. Aceste probleme au fost sesizate în repetate rânduri încă din 2002 de către reprezentanții Clubului de Cicloturism Napoca, care au solicitat constant să fie informați asupra situației infrastructuii destinată circulației cicliștilor, cerând îmbunătățirea ei cu fiecare ocazie.

Este de apreciat faptul că municipalitatea a ascultat, după nenumăratele solicitări ale asociației sus-numite, propunerile venite din spațiul civic, și au introdus în scrierea proiectului Bike Sharing Cluj partea de infrastructură reprezentând construirea sau amenajarea a 59,75 km de piste. Au existat chiar și sesiuni de lucru pe teren pentru stabilirea traseului pistelor, sesiuni la care au fost cooptați membri ai asociațiilor de profil, precum Clubul de Cicloturism Napoca. Deși aceștia și-au dorit și au cerut mai mult, au obținut totuși promisiunea că 18,8 km de piste vor fi indepedente de traficul auto și pietonal, iar restul la comun cu carosabilul sau pietonalele, fiind delimitate prin marcaje speciale.

Surpriza cea mare pentru cetățenii care s-au implicat activ în pregătirile pentru desfășurarea acestui proiect a avut loc când, la insistențele Clubului de Cicloturism Napoca, autoritățile au făcut publică documentația întocmită de firma subcontractată pentru a realiza infrastructura, SC Neo Plan SRL. Documentația întocmită în 2010 nu numai că nu respecta indicațiile asociațiilor de bicicliști, dar conțineau grave greșeli și nereguli tehnice. Reprezentanții Clubului de Cicloturism Napoca au întocmit ulterior o analiză critică a documentației eliberate în care subliniau că aceasta conținea mari erori precum: planșe vechi, neactualizate, ce nu corespondeau realității din teren; discordanță între diverse secțiuni ale documentației; date false de plecare privind pistele deja existente la acea vreme; false propuneri de piste de biciclete; propuneri inacceptabile privind lăţimea pistelor de biciclete; nefezabilitatea „zonelor recomandate 30”; nefezabilitatea utilizării pe scară largă a pistelor cu dublu sens; nerespectarea principiului directitudinii; nerespectarea principiului continuităţii; nerespectarea principiului uniformităţii; nerespectarea principiului utilităţii; obligativitatea nejustificată de utilizare a pistelor.

În ciuda acestor sesizări, documentația a fost parțial modificată, dar nu în totalitate. Rezultatele sunt vizibile și astăzi, întrucât municipalitatea și firmele executante nu au fost capabile să respecte termenul de execuție inițial, de 12 luni de la debutul lucrărilor (16 august 2013). Mai mult decât atât, termenul a fost modificat ulterior chiar și pe panourile de șantier ale proiectului până în 1 februarie 2014, ca în cele din urmă să se obțină prelungirea termenului până la 1 august 2015, conform reprezentanților ADR Nord-Vest, autoritatea de supraveghere și control a proiectelor de dezvoltare din fonduri europene.

Motivele acestor întârzieri continue l-ar reprezenta o proiectare defectuoasă dar și numeroase contestații depuse de-a lungul desfășurării proiectelui privind atribuirea contractelor aferente acestuia. Odată cu repetatele întârzieri au crescut și costurile proiectului, Ziua de Cluj vehiculând un cost total ce se ridică la 17 milioane de Ron, față de cele 12 milioane prevăzute inițial.

Am contactat municipalitatea pentru a verifica aceste date și pentru a afla de câte ori a fost cerută amânarea termenului de finalizare pentru a se ajunge în cele din urmă (rămâne a de văzut) la o întârziere de doi ani de la data inițială. În scrisoarea electronică am întrebat dacă municipalitatea va pierde fondurile provenite din fonduri europene dacă va rata din nou termenul de finalizare. Întrucât nu am primit răspuns la scrisoarea electronică trimisă pe adresa primăriei, și acestă întrebare rămâne fără răspuns.

Agenția de dezvoltare Nord-Vest a precizat în luna ianuarie a.c. că stadiul de execuție era de 67% până la acea dată. Această informație alimenteză îngrijorarea celor implicați sau interesați de acest proiect în condițiile în care de la demararea proiectului, august 2012, și până în ianuarie 2015, când a fost transmisă informația presei, au trecut 2 ani și jumătate, timp în care s-au realizat două treimi din proiect. Pentru cealaltă treime mai sunt doar șase luni. Faptul că stațiile de închiriere au fost amplasate iar cele 540 de biciclete au fost achiziționate nu este o informație menită să liniștească.

Partea cea mai anevoioasă a proiectului este aceea a construirii celor 60 de km de piste, și tocmai aceasta întârzie să prindă contur. Între timp stațiile sunt expuse vandalizării, sistemul de supraveghere fiind pus în funcțiune odată cu stațiile, iar cele 540 de biciclete aduna praful prin depozitul în care sunt stocate.

Deși inițial am fost foarte încântat de acest proiect interesant, la o privire mai atentă se observă că Bike Sharing Cluj e un exemplu concret de incompetență administrativă și managerială. În ciuda eforturilor neîncetate a unor oameni ca membrii asociației Clubul de Cicloturism Napoca, proiectul riscă să se transforme într-un eșec usturător care i-ar afecta mult pe cetățenii Clujului prin interzicerea unor beneficii extraordinare ce ar putea decurge dintr-un astfel de proiect.

Disclaimer: În eventualitatea în care reprezentanți ai municipalității Cluj-Napoca vizualizează articolul și doresc să ne transmită că datele pe care le-am prezentat mai sus nu mai sunt de actualitate, îi rog să ne comunice datele corecte la hello@ilovecluj.ro. Mulțumim!

Sursa fotografie: RadioCluj.ro


Ti-a placut articolul? Sharuieste si prieteniilor tai :)

0 Comments

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.