fbpx

EPIC, programul european care ajută întreprinderile mici și mijlocii să crească gradul de inovare

„Niciodată în istorie, inovarea nu a oferit atât de multe promisiuni, atât de multor oameni, într-un timp atât de scurt.” 

Declarația îi aparține lui Bill Gates și are tot mai mult sens în era digitală în care trăim. În fond, cu toții suntem, într-un fel sau altul, beneficiari ai inovării. Inovarea reprezintă motorul esențial al avansului economic, de care beneficiază consumatorii, companiile și economia, în ansamblu. 

Un ghid educațional de bune practici a fost elaborat în cadrul unui proiect finanțat din fonduri europene, în 7 țări, printre care și România, pentru a ajuta IMM-urile să inoveze și să-și crească productivitatea. 

IMM-urile beneficiază de acum înainte, gratuit, de acest ghid, conceput sub forma unui pachet educațional pentru microîntreprinderile mici și mijlocii din toate domeniile de activitate, menit să ofere suport și exemple concrete de bune practici. Toate acestea cu un singur scop: să ajute angajații și angajatorii din companiile românești să își îmbunătățească și să își dezvolte abordarea în ceea ce privește procesul de inovare. 

IMM-urile, rol esențial în economia europeană

Conform ultimelor date economice, cu un număr de aproximativ 2,7 milioane de angajați, IMM-urile din România reprezintă peste 65% din forța de muncă. De altfel, întreprinderile mici și mijlocii au un rol important în conturarea economiei europene, furnizând mai mult de două treimi din forța de muncă în sectorul privat, ceea ce reprezintă un important factor de creștere economică. 

În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total al firmelor, contribuind cu aproximativ 55% la PIB-ul țării. Așadar, acest sector are un rol esențial în economie. Și nu doar pentru că reprezintă o sursă importantă de abilități antreprenoriale și de inovație, ci mai ales pentru crearea de milioane de locuri de muncă. 

Ghid de bune practici în inovare pentru IMM-urile din Europa

7 țări europene, mai exact România, Ungaria, Marea Britanie, Cipru, Portugalia, Grecia și Slovacia, au dat mâna și au devenit partenere în cadrul proiectului EPIC (Educational Package for Innovation Capabilities), sprijinit de Uniunea Europeană și cofinanțat din fonduri europene, prin programul Erasmus+.  

Aceste state au fost reprezentate în proiect de un consorțiu format dintr-o companie de consultanță în domeniul inovării, un furnizor de servicii de formare și consultanță, trei organizații de formare și consultanță în afaceri, o asociație profesională și o companie de producție. Proiectul s-a derulat timp de doi ani, iar acum a ajuns la final. Acesta și-a propus să ofere angajaților din IMM-uri instrumente concrete care să îi ajute să inoveze într-un mod cât mai eficient în cadrul organizațiilor din care fac parte. 

„Obiectivul general al acestui proiect este de a livra un ghid cu bune practici și exerciții practice de grup, ușor de utilizat în cadrul echipelor din companii, pentru a ajuta și a sprijini IMM-urile să își gestioneze într-un mod mai eficient procesele de inovare, pe baza nevoilor și dificultăților reale din cadrul organizațiilor lor. Proprii angajați sunt cea mai bună sursă de informații în vederea identificării problemelor dintr-o companie, fiind totodată o resursă valoroasă de posibile soluții inovatoare care să rezolve problemele și să aducă plus valoare. EPIC este un proiect non-profit care vizează IMM-urile, managerii și profesioniștii în inovare”, explică Alin Zăpârțan, directorul diviziei de integrare din cadrul Energom, singura companie românească de producție, parteneră în cadrul proiectului EPIC. 

În cadrul proiectului România este reprezentată de Energom, o companie de inginerie și producție din domeniul electric, electromecanic și de automatizări, cu sediul în Cluj-Napoca. Compania, fondată în anul 2002, are 170 de angajați și este activă în domenii precum tehnologia vidului, energie, automotive, nuclear și aeronautică. Energom face parte din grupul francez „Gonzales” care are două companii în România, patru în Franța și una în Vietnam. 

Fabrica ENERGOM Cluj-Napoca

Inovarea în IMM-uri, calea către competitivitate și creștere economică 

Pachetul educațional, dezvoltat în cadrul proiectului EPIC, este conceput atât pentru middle și top management, cât și pentru managerii sau angajații care sunt implicați în procese de inovare și care vor să crească productivitatea companiei și să se adapteze mai bine la nevoile pieței.

„Inovarea este o parte esențială a oricărei afaceri care dorește să rămână pe piață și va crește șansele spre succes, deoarece cunoașterea adecvată a inovării generează venituri care altfel nu ar fi realizabile. Importanța inovării pentru IMM-uri este recunoscută pe scară largă, deoarece poate stimula productivitatea și poate facilita o creștere substanțială a vânzărilor. De asemenea, ratele de supraviețuire sunt mai ridicate în cazul IMM-urilor care inovează, deoarece acestea sunt flexibile și mai capabile să se adapteze mai bine la condițiile dificile întâlnite pe piață. Gestionarea inovării reprezintă o sarcină complexă, iar firmele mici încă se străduiesc să îi facă față. Este foarte important ca inovarea să se realizeze, nu la întâmplare, ci în cadrul unor programe structurate și bine ancorate în nevoile economiei pe structura pe care o are și în contextul socio-economic actual”, explică inițiatorii proiectului. 

Inovarea, un proces anevoios

În fiecare țară participantă în proiect s-a realizat o cercetare, în interiorul mai multor companii, pentru a obține o imagine de ansamblu, atât la nivel național, cât și la nivel european, în ceea ce privește gradul de inovare în IMM-uri. Rezultatelele studiului au arătat că majoritatea țărilor partenere inovează într-o foarte mică măsură într-un cadru organizat, conform unei strategii. 

Nivelul de inovare variază foarte mult de la o țară la alta, în funcție de statutul economic al fiecărui stat și de cadrul legal pentru antreprenoriat. În timp ce Portugalia, Grecia și Marea Britanie au performanțe bune în domeniul inovării, România se află la polul opus. 

De exemplu, în toate țările, cu excepția Portugaliei, peste 60% dintre participanții la studiu nu știau deloc despre sistemele de management al inovării. În mod similar, o majoritate izbitoare a respondenților (75%) nu aplică în companii standardele de management al inovării, cu excepția Regatului Unit, unde 32% dintre acestea sunt aplicate parțial. 

România, cea mai slabă performanță din UE în inovare

În ceea ce privește România, rezultatele nu sunt deloc bune. Țara noastră are cea mai slabă performanță din Uniunea Europeană în materie de inovare.

Potrivit Comisiei Europene, România se află pe ultimul loc la inovare, fiind un stat inovator modest, cu 34,13 puncte din maximul de 160, conform ultimelor date publicate în iunie 2021. Din 2011 până în prezent, performanța în inovare a avansat în Uniunea Europeană, în medie, cu 8,8 procente. În timp ce 25 de țări membre și-au crescut performanța în acest domeniu, România a scăzut cu 10,7% în această perioadă, potrivit unui raport al Comisiei Europene.

Potrivit UE, această scădere este cauzată de numărul mic al absolvenților de doctorat, lipsa unor sisteme atractive de cercetare, absența unui mediu prietenos cu inovarea, numărul limitat de oportunități de finanțare și modul în care este susținută inovația. Totodată, la aceste rezultate contribuie și investițiile din cadrul companiilor în cercetare și dezvoltare, dar și numărul de inovatori și brevete de proprietate intelectuală. 

Cât privește rezultatele studiului realizat în cadrul proiectului EPIC, în companiile românești inovarea se face empiric, acolo unde managerii organizației identifică o nevoie și inovează după propriile metode. Majoritatea managerilor, adică aproape 90% dintre ei, nu sunt interesați să afle mai multe informații despre inovare, în timp ce numai 11 procente dintre cei care au fost chestionați sunt interesați de standardele de inovare.

„Este foarte important ca inovarea să se realizeze nu la întâmplare, ci în cadrul unor programe structurate și bine ancorate în nevoile economiei pe structura pe care o are și în contextul socio-economic actual“, spun reprezentanții proiectului EPIC. 

Cercetarea a fost realizată în IMM-uri din 6 țări. Potrivit reprezentanților proiectului, rezultatul studiului, excepție făcând doar Marea Britanie, arată că nu există o abordare în ansamblu a inovării în cadrul companiilor, fapt care arată că nu se inovează. Iar, ca o concluzie generală, în toate țările participante la studiu se simte lipsa de resurse, buget și disponibilitate din partea managementului. 

Pe de o parte, scopul cercetării a fost să evalueze competențele, aptitudinile și cunoștințele care le lipsesc angajaților sau care ar trebui îmbunătățite în ceea ce privește procesul de inovare în companii. Pe de altă parte, inițiatorii proiectului au vrut să afle care sunt metodele potrivite și motivante pentru a stimula formarea personalului din IMM-uri în acest sens. 

Rezultatele cercetării au fost publicate într-un ghid de 216 pagini a cărui conținut îl puteți accesa aici. Ghidul este disponibil în mai multe limbi, astfel încât cei care sunt interesați îl pot găsi atât în limba română, cât și în engleză, portugheză, greacă, maghiară, română și slovacă. 

Un alte element care este pus la dispoziția angajaților și managerilor este un set de cărți de joc, Innovation Wizzard, dar și un self assessment tool online pentru autoevaluarea gradului de inovare în companii, toate în format digital.

„EPIC deschide, pe lângă cunoștințele teoretice și rezultatele cercetării, și un spațiu pentru autoreflecție și conține o mulțime de exemple bune. Acest instrument este recomandat, în primul rând, pentru training-urile online sau interne conduse de un facilitator, dar poate fi folosit și pentru învățarea individuală. Un alt element de inovare EPIC este un instrument online de autoevaluare, care permite companiilor să obțină o imagine a capacității lor reale de inovare, punctele forte și punctele slabe. Suntem bucuroși să răspândim vestea și să invităm pe toată lumea să profite de posibilitate, să o vadă și să o folosească“, spune Alin Zăpârțan, reprezentantul Energom. 

În 30 septembrie 2022 EPIC a ajuns la final. Inițatorii proiectului au finalizat redactarea unui ghid de formare care este deja disponibil în format electronic pe site-ul proiectului și poate fi citit aici. Ghidul va putea fi găsit, în scurt timp, și în format fizic, în 30 de exemplare. 

Reprezentanții business-urilor care parcurg ghidul pot să își împărtășească experiențele profesionale și opiniile autorilor acestui pachet educațional pentru IMM-uri, prin intermediul site-ul proiectului.

Așadar, acest ghid personalizat de educație în inovare poate reprezenta pentru  angajații și managerii companiilor mici și mijlocii, datorită conținutului personalizat și de mare actualitate, un mijloc solid de stimulare a inovației, atât de importantă pentru competitivitatea IMM-uri la nivel național, european și internațional. 

În luna iulie, compania Energom a organizat la Cluj-Napoca versiunea  românească a evenimentului Multiplier EPIC, eveniment de prezentare a rezultatelor proiectului. 

Aici și aici puteți urmări întregul eveniment Multiplier EPIC. 

Ultimele Articole

Ultimele articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.