Vlad Căpușan, alpinist: „Micul dejun trebuie să devină principala masă a zilei”


0
53 shares

Pentru alpinistul Vlad Căpușan, „viața trăită la înălțime” este o realitate de la vârsta de 13 ani.. O realitate trăită la propriu, câteodată pe la mai mult de 6000 de metri altitudine și o realitate condimentată cu ore întregi de cățărare pe vârfuri înghețate, furtuni de zăpadă necruțătoare și, în general, condiții ce împing corpul uman dincolo de orice limită. Vlad este specializat pe deschiderea de rute noi pe câteva dintre cele mai dure vârfuri din lume, cele mai recente fiind Cerro Torre sau Peak 5, din Nepal. Însă pentru Vlad, alpinismul înseamnă mai degrabă o relație specială cu natura și muntele, un stil de viață în care sănătatea este dusă la nivel de ritual, dar și o știință exactă, în care sfatul specialiștilor este cheia succesului.

Vlad Căpușan și arădeanul Zsolt Torok

 

 

Alte interviuri din cadrul campaniei:

Ce înseamnă pentru tine, ca alpinist, un stil de viață sănătos?

Pentru mine, un stil de viață sănătos coincide mult cu activitatea mea zilnică și cu antrenamentele mele, care întotdeauna sunt specifice, în funcție de următoarea expediție. Sunt un tip perfecționist și uneori chiar obsedat de antrenamente, dar știu că ce e prea mult poate fi nociv, deoarece te poate pune pe tușă pentru o perioadă lungă timp. Din acest motiv, alimentația și antrenamentul fizic sunt extraordinar de importante pentru mine, la fel cum este și pregătirea psihică. Este important cum gândești un stil de viață sănătos, pentru că dacă nu ai o mentalitate pozitivă în această direcție, nu ai nicio șansă.

În mod evident, nu toți ne cățărăm pe munți. Dar ce anume din programul tău de antrenament crezi că ar trebui să aplice și o persoană care nu este sportiv de performanță?

Există niște reguli: nu e ok să mănânci chiar oriunde. Apoi, nu e în regulă să mergi doar la sală și să ai doar un tip de antrenament indoor. Este important să nu te axezi pe un singur aparat, ci să faci și alergări în natură sau să faci o tură de munte. Important e să nu intri în rutină în programul de antrenament, pentru că asta cauzează uzură mentală. Când ești uzat psihic, nu mai ai motivația de a te autodepăși.

Ce ne poți spune despre regimul tău alimentar, atât cel din timpul expedițiilor, cât și cel de aici, „de jos”?

Mă axez mult pe mâncare proteică, cu puțini carbohidrați în a doua parte a zilei. Dimineața am cea mai bogată masă a zilei și, din punctul meu de vedere, micul dejun este masa cea mai importantă, care îți influențează toată ziua. Alternez cereale integrale cu arahide ș lapte sau poate ouă cu legume și niște carne. Nu sunt alimente grase, care să creeze disconfort. Am încercat să renunț la pâine și mi-a ieșit destul de bine până acum și am renunțat aproape total la zahăr și sare. Am mese doar cu legume și fructe, cu avocado, de exemplu.  Pe munte trebuie să fii independent. Nu poți merge cu legume și grătare și mâncare de gătit. Trebuie să fie mâncare bine raționalizată în funcție de anumiți parametri. La altitudine, fiecare kilogram echivalează cu 5 kilograme de aici, de jos. Acolo nu poți mânca ce ai mânca în mod normal, inclusiv pentru că organismul nu funcționează la fel, așa că ai mâncare specială, instant, pentru astfel de activități.

Ce ar trebui să însemne un stil de viață sănătos pentru o persoană normală care poate nu are foarte mult timp pentru sport?

Ar trebui să ai motivație și determinare. Cel mai dificil lucru este să te ridici dimineața din pat și să ieși la alergare. Cred însă că și în sport, pofta vine mâncând, iar când simți beneficiile unui antrenament oricât de scurt, vrei mai mult. Trebuie să începi pas cu pas pentru a nu avea parte de frustrări. Trebuie început foarte de jos, cu înlocuitul mașinii cu bicicleta, de exemplu. Aș înlocui drumurile din oraș cu taxi, cu plimbări pe jos. Sau seara, o alergare ușoară în parc. E un proces care trebuie făcut pas cu pas tocmai pentru a evita momentele în care să ajungi să vrei să renunți.

Și din punctul de vedere al alimentației?

Dieta nu se poate schimba peste noapte, dar înlocuirea treptată a obiceiurile nesănătoase poate reprezenta un prima pas. Se poate începe cu eliminarea obiceiului de a mânca aiurea, la ore târzii. Micul dejun trebuie să devină principala masă a zilei, să fie trei mese pe zi, să folosești grăsimi cu Omega 3, să renunți la carnea de porc și să treci la carnea de pește, de exemplu. Se va schimba toată viața și te simți mai bine în pielea ta.

În munca ta ai apelat vreodată la oameni de specialitate?

Eu chiar lucrez cu o persoană care se ocupă de analize de după recuperare, dar și de parte de nutriție. Cred că e vital să ai lângă tine specialiști care te pot consilia și care pot să îți spună cum să evoluezi mai rapid și mai eficient în baza unor analize. Sunt multe lucruri pe care nu le înțelegem despre corpul nostru și este important să ai specialiști lângă tine. Am nutriționist și antrenor personal care mă monitorizează și cu care mă pot consulta pentru a fi cât mai eficient pe termen lung. De specialiști avem nevoie cu toții, pentru că nu avem de unde să știm  ce să facem. Există o meserie în acest domeniu din motive foarte bune. Nu trebuie să vrei să mergi pe Himalaya ca să mergi la un nutriționist. E suficient să vrei să slăbești, să o faci de capul tău, dar greșit, și șansele de reușită pot să scadă foarte mult. Când ai un specialist lângă tine, șansele cresc direct proporțional.

Dincolo de performanțe, au fost lecții de viață pe care ți le-ai însușit practicând acest sport?

Alpinismul a reprezentat pentru mine universitatea vieții mele, iar examenele reale le-am dat în viața de zi cu zi, folosind ce am învățat pe munte. Mi-am dat seama cine sunt cu adevărat și am înțeles că frica este naturală, umană și de multe ori este pozitivă. Este felul organismului de a ne proteja organismul și am învățat să folosesc asta în avantajul meu, deoarece singurul mod de a trece peste o frică este să te confrunți cu ea. Confruntându-mă cu limitele mele, am reușit să fiu mai bun și mai complex. Cu toții avem frici și limite, dar am învățat pe munte că singura variantă este confruntarea. Oamenii care cred nu are cum să îți fie frică atunci când ai în față un perete de 2000 de metri și vrei să urci, sunt oameni care nu știu ce vorbesc. Este o frică extraordinară, iar noaptea de dinaintea plecării este cea mai grea, pentru că atunci te gândești la toate scenariile posibile. Nu poți elimina asta, dar poți lupta cu ea.

Au fost și lucruri pe care le-ai putut apoi aplica în viața personală?

Am învățat cum să evaluez riscul la care mă expun. Am învățat că sunt două întrebări uriașe pe care trebuie să ți le pui atunci când ai în fața ta un vârf de orice fel: când ești obosit și te afli într-o situație critică, trebuie să te întrebi care sunt riscurile obiective care mă așteaptă până la vârf. A doua întrebare e „Cât de sincer am răspuns la prima întrebare?”. De multe ori ne mințim din dorința sau din frică și evaluăm greșit situațiile. În alpinism se numește „febra de vârf” și se referă la momentul în care din prea multă dorință de a ajunge sus nu te mai gândești cum trebuie la riscuri. Să ajungi în vârf este jumătatea drumului pentru că, statistic vorbind, 80% dintre accidentele din alpinism au loc la coborâre.

Activitățile în natură, drumețiile și urcatul pe munte au devenit tot mai populare în rândul românilor. Cât de importantă este relația cu natura atunci când vrei să trăiești cu adevărat sănătos?

Este vital să îți construiești viața în jurul unui stil sănătos și legat direct cu natura. Doar alergarea la sală nu este un stil de viață sănătos, pentru că este nevoie de echilibru. Dacă ai un week-end, e bine să mergi la schi, poate și să ai o viață extraprofesională în care să profiți de timpul liber și de natură. În ultimii ani, la noi, sporturile care până acum erau considerate a fi sporturi extreme au devenit acum foarte trendy, însă mersul pe munte fără o educație elementară este periculos. Acolo sus nu te vede nimeni dacă ți se întâmplă ceva sau durează o zi până poți fi salvat. Condițiile de pe munte și felul în care lucrurile funcționează acolo sunt lucruri pe care nici măcar eu nu le înțeleg pe deplin și nimeni nu o face cu precizie.

Vrei să trăiești sănătos, dar nu ai suficient timp pentru a-ți găti? Ai vrea să ai mai multă energie și să mănânci gustos și corect în același timp, dar ți se pare prea complicat? LifeBox vine în sprijinul tău cu un serviciu de mealplan care îți livrează un meniu pentru întreaga zi, adaptat nevoilor tale și realizat de un bucătar profesionist și un medic nutriționist. Pentru a afla mai multe detalii, accesează link-ul de mai jos, intră pe site-ul LifeBox și rămâi aproape de campania #eatsmart în care îți oferim inspirație și sfaturi pentru a trăi mai sănătos chiar începând de astăzi.


Ti-a placut articolul? Sharuieste si prieteniilor tai :)

0
53 shares

0 Comments

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.