Pandemia de coronavirus și schimbările economice au adus pentru zona de business din România nevoia de trecere în online. Chiar și cei care se descurcau exemplar în mediul offline au ajuns să realizeze nevoia prezenței online. Mai mult decât atât, au înțeles că o constanță a comunicării este necesară, altfel spus un site de prezentare și o pagină de socializare nu mai sunt suficiente pentru supraviețuirea sau dezvoltarea afacerii lor.
Pentru ca un business să își facă simțită prezența în online, trebuie stabilite obiective puternice și trebuie realizată o analiză riguroasă și o strategie sănătoasă. Iar pentru ca toate aceste elemente să fie bifate cu succes este nevoie de o agenție de digital marketing, care să știe cum să crească atât numărul de clienți noi, cât și vânzările.
Despre cum se face trecerea unei firme în online, cât de important este strategul, ce înseamnă să lucrezi cu o agenție de digital marketing versus un freelancer, am stat de vorbă cu Valentin Bolboacă, fondatorul Klain, agenție de digital marketing din Transilvania, cu o experiență de peste 15 ani în acest segment.
Drumul de la un produs la o agenție full service
Klain a apărut pe piața din Transilvania în anul 2007. Dar nu așa cum o vedem acum, ci ca o firmă care dezvolta diverse produse în online. Curios și întreprinzător din fire, Valentin Bolboacă și-a mărit portofoliul de produse, începând treptat să lucreze cu clienți din diferite domenii de activitate. Pe parcurs, a realizat că ceea ce făcea părea să se transforme într-un fel de business al viitorului.
„Clienții pe care îi aveam au început să ne întrebe, treptat, «Poți să ne ajuți și pe noi cu promovarea online, cu un site și cu o campanie pe Google?». Și i-am ajutat. Astfel, încetul cu încetul am realizat că am dezvoltat o altă verticală de business, care a fost agenția, lucru pe care l-am confirmat în momentul în care migram spre sectorul de eCommerce. Pentru a confirma acest fapt, am întrebat clienții cu care interacționam în acel moment despre percepția lor asupra business-ului nostru, având discuții 1-la-1 cu aceștia. Când toți au confirmat că le oferim servicii complete pe zona de digital, am realizat cu adevărat că ne situăm în acea zonă. În acest fel, am ajuns la concluzia că trebuie să comunicăm ca agenție de marketing online. A urmat înregistrarea mărcii și dezvoltarea unor produse proprii care ne-au ajutat de-a lungul timpului să oferim servicii croite pe nevoile clienților noștri”, explică Valentin Bolboacă, fondatorul uneia dintre primele agenții de digital marketing din Transilvania.
De la o prezență de complezență la business-uri care trăiesc exclusiv în online
Creșterea afacerilor în online ar fi avut loc cu sau fără pandemie, sunt de părere specialiștii. Însă, în ultimii doi ani a fost înregistrată o accelerare cauzată de această criză din sănătate. Dintr-o perspectivă de business, accelerarea este benefică, dar ea va fi urmată de o intrare în linie dreaptă.
“Trecerea în online a fost făcută cu pași înceți și cu reticență. Îmi amintesc de primii ani în care internetul era o raritate, iar business-urile care au dorit să fie mai moderne, să urmeze trendul brandurilor internaționale prezente și pe piața din România, aveau o prezență de complezență, adică o pagină de prezentare, de multe ori nici nu pe un domeniu propriu, și poate o pagină de Social Media. Deși numărul utilizatorilor de internet a crescut într-un ritm accelerat, digitalizarea companiilor nu a fost direct proporțională, multe dintre acestea preferând să rămână la prezența fizică și la marketingul traditional” își amintește Valentin Bolboacă.
Referitor la efectele pandemiei asupra mediului digital, el continuă: „Pandemia ce a făcut? A accentuat trecerea din offline înspre online. Și acum, odată cu schimbările instituite, oamenii au început să își dea seama că au nevoie de online, de un site mai bun, de comunicare în această zonă. Dacă pentru început cereau un site mai frumos și prezență pe rețelele de socializare, cu timpul au conștientizat nevoia unei strategii integrate și a unei comunicări unitare. Pe scurt, da, există o tendință de intrare în online și de menținere în această zonă. Cu toate acestea, mă aștept să vedem în curând o aplatizare a pieței. Nu o să mai revenim la situația pre-pandemie, dar nu cred că o să existe o nouă creștere spectaculoasă a online-ului, precum cea de după debutul pandemiei, cel puțin în următorii ani.”.
Pentru ca un business să crească în online, nu este suficient să existe o agenție bună. Este nevoie ca proprietarul afacerii să își dorească acest lucru și nu doar la nivel declarativ, explică Valentin Bolboacă: „Ține mult de maturitatea owner-ului care face business-ul. În general, clienții ajung la noi după ce își dau seama că nu pot să facă totul ei singuri sau știu că au nevoie de specialiști care să îi ajute în dezvoltarea business-ului. Este o muncă de echipă, indiferent dacă se externalizează marketingul în totalitate sau taskurile se împart cu o echipă internă. Pe oricare dintre aceste scenarii se merge, avantajele în a lucra cu o agenție full service sunt multiple: ai toate serviciile într-un singur loc, echipe dedicate, project manager (comunici cu un singur om), acces facil la specialiști.”.
După 15 ani de experiență, Klain poate oferi clienților conexiuni prin partenerii acestora pe tot fluxul de business. Ei colaborează cu alți specialiști, începând de la cursuri de vânzări, până la tot ce înseamnă PR și prezență în presa de business.
“Având o echipă formată din specialiști și colaboratori cu mulți ani de experiență în spate, putem oferi soluții viabile pentru diferite situații sau provocări ale companiilor cu care lucrăm. Dincolo de acest fapt, un alt avantaj este că putem face tranziția ușoară dintr-un domeniu în altul și putem oferi know-how din diferitele sectoare de activitate pentru care am lucrat” precizează CEO-ul Klain.
Există strategia perfectă de marketing?
Strategia perfectă de marketing este căutată de toți cei care își doresc să ajungă la clienții lor prin canalele online. Cu toate acestea, doar o parte realizează faptul că nu doar agenția este responsabilă de succesul unei strategii de marketing. Responsabilitatea este și de partea beneficiarului și a întregii sale echipe interne.
Specialiștii spun că prezența în online trebuie să înceapă cu niște obiective foarte clare de business.
„Ne întâlnim cu oameni care nu au obiective de business clar definite, ceea ce ne surprinde de multe ori, deoarece creșterea lor în ultimii ani este semnificativă. Aceste obiective sunt importante pentru noi, deoarece pornind de la ele se stabilește strategia de business. Dacă apelezi la o agenție de marketing și nu ai o strategie de business, înseamnă că ai sărit un pas important. Totuși, pentru a ajuta clientul în acest scop, noi realizăm un audit de marketing inițial, facem strategia bazată pe recomandări, adaptată la contextul actual de business, și, împreună cu clientul, începem implementarea pe fiecare canal în parte. Ultimul pas, și poate cel mai important, este să monitorizarea fiecărei etape, fiecărui flux, în caz contrar existând posibilitatea să de a pierde controlul”, spune Valentin Bolboacă.
„În plus, antreprenorii care decid să apeleze la specialiști trebuie să fie atenți cum îi aleg. În primul rând, trebuie să existe o chimie și o înțelegere clară a ceea ce se dorește, comunicarea fiind probabil cel mai important aspect, de altfel ca în orice altă relație. Din punctul meu de vedere, în procesul de selecție a unei agenții mai trebuie avut în vedere indicatorii bazați pe performanță și oamenii care să aibă knowledge-ul necesar de care un business are nevoie. Până la urmă, o agenție nu înseamnă să externalizezi un serviciu, ci să integrezi în firma ta o echipă de specialiști în digital marketing. Și dacă nu rezonezi cu oamenii, lucrurile nu vor funcționa cum trebuie”, a continuat Valentin Bolboacă.
Un alt aspect relevant pentru un business care își dorește o creștere este bugetul. Mulți antreprenori întâmpină dificultăți în stabilirea bugetului de marketing și în utilizarea acestuia.
“De multe ori, clienții apelează la noi fără a avea un buget stabilit pentru marketing. Dar acest aspect este normal. Până la urmă, este responsabilitatea noastră să facem estimări, calcule și previziuni de creștere, iar la final să propunem bugetul necesar pentru atingerea obiectivelor dorite. La bază, există două abordări prin care un nou business poate să crească. Prima se bazează pe o infuzie mare de capital în business fie din surse proprii, fie de la investitori, asta făcând loc unor strategii agresive de promovare și de poziționare, fapt ce duce la vânzări și lead-uri generate într-un timp scurt. A doua modalitate este o dezvoltare mai lentă, cu buget limitat, dar care poate să creeze așteptări nerealiste legate de atingerea obiectivelor de business. Atunci când noi stabilim bugetul pentru un client, pe baza datelor adunate în analiza de marketing, ajungem la un calcul exact, cum ar fi: dacă obiectivul este de a avea 10 vânzări pe zi, următoarele acțiuni trebuie făcute și următorul buget trebuie alocat”, concluzionează managerul Klain.
Echipa, elementul fără de care nu există planuri de viitor
Atunci când vorbește despre agenție, despre clienți, despre planuri de viitor, Valentin face mereu referire la echipa sa. Mai ales că, spune el, are în agenție colegi încă de la începuturi. Iar investiția în oameni este la fel de importantă ca procedurile pe care le-a implementat și pe care le respectă în fiecare proiect.
„Background-ul meu este unul de inginer, iar din acest motiv prefer stabilirea unor procese. În consecință, atunci când am decis să trecem la agenție, am stabilit inițial fluxurile și procedurile. Procesul prin care se face vânzarea consultativă, procesul prin care se face partea de analiză și de implementare a strategiei. Pe acestea și multe altele le-am definit cu exactitate și, desigur, lucrăm continuu la optimizarea lor. De ce facem acest lucru? Deoarece încercăm să îi oferim clientului nostru o imagine cât mai transparentă a pieței, nu să o colorăm în roz. Credem că așteptările trebuie să fie realiste”, afirmă CEO-ul Klain.
Despre echipa sa, Valentin Bolboacă spune că este formată din oameni pasionați, implicați și dornici să se dezvolte încontinuu. “Avem colegi cu peste 10 ani experiență, dar și colegi care sunt la început de drum. Cred că este important să avem acest mix, deoarece cei tineri vin cu o altă perspectivă asupra online-ului și pot să ofere un input semnificativ legat de noile platforme și de tipologia generației lor. Și până la urmă, dacă în companie nu ai un profesionist cu experiență, de la cine poate să învețe juniorul?”, întreabă retoric Valentin Bolboacă.
Și, ca orice companie care are planuri și strategii, Klain își dorește ca pe termen lung să intre mai puternic pe piețele internaționale. Iar, pe termen scurt, agenția de digital marketing urmărește să se extindă și să își mărească echipa de specialiști, lărgindu-și activitatea pe piața de produs.