Îmi place câteodată să glumesc şi să compar activitatea noastră, a agenţiilor de turism, cu cea a agricultorilor – împărţită pe diferite cicluri si sezoane. Şi noi iarna stăm “la vatră” şi aşteptăm să înceapă târgurile de specialitate unde „semănăm ofertele”, pe urmă venim acasă și “lucrăm ogorul” și încercăm să concretizăm cât mai multe dintre ele și, în fine, vara și toamna, culegem roadele, primind turiștii și încercând să îi facem să petreacă o vacanță cât mai frumoasă în România.
Momentan ne aflăm în sezonul de “semănat” și pentru mine, prima “semănătură” a fost la târgul de la Viena. “Ferienmesse” este cel mai mare târg de specialitate din Europa Centrală și este organizat în centrul expozițional al Vienei, de lângă celebrul parc de distracții “Prater”. De câțiva ani încoace, cineva a avut geniala idee de a-l organiza împreună cu “Austrian Autoshow”, care atrage sute de mii de vizitatori.
Târgul este împărțit frățește în patru hale: două pentru turism și două pentru mașini. Într-una din halele destinate turismului sunt doar oferte interne ale austriecilor, iar în cealaltă hală e restul lumii. Aici se amestecă reprezentanți ai diferiților turoperatori, care oferă de la croaziere, până la concedii călăre, dar și diferite reprezentanțe turistice ale unor țări – de la destinații populare (austriecilor) precum Italia, Turcia sau Germania, până la țări exotice precum Republica Dominicană, China sau Mongolia.
În această hală A, s-a aflat și standul României. Chiar dacă nu m-am sfiit să critic organizarea ministerului cu alte ocazii, standul de anul acesta a lăsat mai degrabă o impresie plăcută. Poate puțin cam mic și cam înghesuit, dar cu elemente vizuale bune, cu două poze mari pe cele două laturi principale (Piața Mare din Sibiu pe una și castelul de la Ardud pe cealaltă – datorită faptului că regiunea parteneră a fost județul Satu Mare) și cu două spații pe care erau proiectate filme cu România, pe cele două laturi mici.
Înconjurând standul, se aflau “desk-urile” la care au luat loc diferite agenții de turism, asociații de promovare a unor regiuni (precum Bucovina sau mocănița de pe Valea Vasarului) sau cele două standuri ale orașelor Sibiu și Timișoara (singurele, din păcate, prezente la târg). În spatele unor standuri se aflau și trei mese unde puteai invita câte un partener la o scurtă discuție.
Alte elemente care au atras atenția publicului au fost un nene foarte simpatic care sculpta în lemn, o pictoriță de icoane, trei ceterași din Maramureș, un ansamblu din Satu Mare și excelentele vinuri Liliac de la Bartoş-Lechinţa. Poate cel mai interesant element a fost amplasarea unei motociclete Harley Davidson în stand, ceea ce a atras foarte multe priviri și întrebări.România devine din ce în ce mai mult o destinație pentru motocicliști!
Un alt aspect îmbucurător este prezența Bucureștiului între primele 10 destinații ale anului 2014 recomandate de Tripadvisor și faptul că un mare turoperator austriac are deja în ofertă city break-uri pe București. Față de alți ani, parcă au fost și destule materiale (cred că și dacă nu erau, nu observam, neavând prea mult loc de expunere) iar poziționarea standului României între standurile Turciei și Italiei (destinații extrem de populare în Austria) a ajutat enorm.
Vizitatori destul de mulți, poate chiar neașteptat de mulți. Pe lângă obsnuiții bătrânei care își aminteau cu drag cum în şapteştrei au fost la “Mamamia” sau de cei care ne explicau că parcă nu se simt în stare pentru “un concediu de gherilă” în România, s-au strecurat și destui care ne-au spus că au fost de curând și că au rămas profund impresionați. Desigur că după ce i-am cinstit și cu niște “îngrăşământ” (să păstrăm paralela cu agricultorii), ne-am împrietenit și mai bine.
Parcă anul ăsta ar fi fost loc de mai mult “îngrăşământ de prune, de Sălaj”, dar după experienta anului trecut în care vecinii finougrici mi-au confiscat o mare parte la graniță, am fost mai precaut. Anul acesta însă a mai apărut o categorie: cei care ne măsurau din priviri și parcă înțelegeai că se gândeau “uite și la asasinii ăștia”. De când cu legea de tristă amintire care permite eutanasierea câinilor fără stăpân, ne-am făcut o aură de criminali de animale.
Am înțeles că ar fi fost unii care au vrut să boicoteze prezența României la târg, dar au renunțat. E păcat de tot efortul acesta pe care îl depunem, de toți banii și de toată energia investită. Cu o comunicare mai bună, cu campanii de imagine bine gândite și constante şi fără legi bombastice şi prost gândite, am putea face mult mai multe… Nu vreau să vorbesc de legea în sine, care probabil că pe lângă că va fi la fel de ineficientă ca și măsurile anterioare, ne-a făcut un deserviciu enorm…
Înainte să închei, aș vrea să amintesc câteva date statistice pe care am avut ocazia să le aud/văd în urma prezentării președintelui biroului de promovare de la Viena, dl. Simion Giurcă, despre piața austriacă și tipologia turistului austriac (studiu făcut de către colegiul de turism “FH Krems” pe un eșantion de 3000 de persoane). Profilul turiştilor austrieci arată că ei vor da mai mulţi bani pe concedii în 2014, decât au făcut-o în 2013. 80% dintre cei interveievaţi au spus că vor petrece un concediu în Austria, iar 74% în afara ţării. 64% au o destinaţie deja stabilită şi 60% vor merge cu partenerul/partenera, individual.
Cele mai importante tipuri de concedii: de litoral (66%), city break (54%), activ (44%) şi cultural (39%).
Cele mai importante premise: curăţenia şi igiena, siguranţa, peisaje naturale unice, clima, gastronomia
Cele mai importante 3 metode de informare: 1. Prieteni, familie şi cunoscuţi, 2. Paginile de internet ale prestatorilor de servicii, 3. Cărţi şi ghiduri. Social media (facebook, twitter etc) joacă un rol foarte mic, de sub 2%….
Cele mai importante trei moduri de rezervare: 1. Platforme de rezervări on-line, 2. Direct la prestatorii de servicii (hoteluri, companii aeriene etc), 3. Prin agenţii de turism
Cele mai populare destinaţii pentru austrieci:
Italia: 25%
Spania: 13%
Franţa 10%
Croaţia 8%
Germania 8%
USA 8%
Ungaria 5%
România 0,32%
În concluzie, cred că România are o şansă mare de a se afirma pe o piaţă importantă, care din cauza nesiguranţei, sau chiar a dispariţiei unor destinaţii populare, precum Egipt, Tunisia, Grecia etc, se îndreaptă către noi destinaţii. Aici depinde însă nu doar de autorităţi, care trebuie să menţină o promovare constantă şi să dea dovadă de seriozitate, dar şi de operatorii privaţi.
Poate că (revin la agricultură) dacă coloşii de pe piaţă ar renunţa măcar puţin la “produsele modificate genetic”, adică la preţurile de dumping, oferind un minim de calitate şi dând un plus de valoare serviciilor, România, ca şi destinaţie, ar creşte şi cu toţii am avea de câştigat…