Cuvantul criza, provine din greaca Krisis=alegere. In Orient, simbolul cuvantului Criza indica doua elemente contrastante, opuse: catastrofa si oportunitate; iar Grecii ne invata ca termenul criza deriva dintr-un verb care inseamna a taia pentru a ajunge in profunzime. Altcineva afirma ca, crizele sunt si trebuie vazute ca niste posibilitati in business. Pe scurt, criza este vazuta ca o oportunitate, un indemn la actiune si schimbare in bine (by dogtrot).
Desi de-a lungul timpului multi au incercat sa ne indice partile pozitive ale crizei, nu am reusit sa asimilam aceasta perspectiva caci marea majoritate a intreprinderilor mici, mijlocii precum si unele companii mari care se promovau prin intermediul campaniilor online, au sistat aproape orice strategie de marketing. Schimbarea a venit ca un soc, iar ca metoda de aparare, companiile indiferent de natura lor au luat decizii ferme in privinta sistarii campaniilor de marketing sau a oricarei strategii de promovare adoptate precedent; le-au considerat ca fiind investitii neprioritare in aceasta perioada.
Cu toate ca ne aflam intr-un context pentru care nu am fost pregatiti, este totusi o mutare inteligenta cea de a scoate din discutie sau a limita online-ul?
Este oare o idee buna, aceea de a abandona orice forma de promovare online si orice activitate de marketing, avand in vedere ca in lunile urmatoare companiile vor deveni mai dependente ca niciodata de strategia lor digitala, de comunicarea cu potentialii clienti direct la ei acasa, prin intermediul campaniilor de reclame sau a optimizarii SEO?
Probabil ca acesta va fi factorul decisiv daca vor trece sau nu, prin momentele grele care urmeaza. Tinand cont de acest aspect, gradul de rezilienta al unui business va fi dictat de capacitatea rapida de adaptare la aceste vremuri. Trebuie amintit faptul ca nevoile consumatorului nu au fost anulate, doar putin intarziate. Iar deciziile de cumparare, acum mai mult ca niciodata, sunt luate in online.
Poate ca aspectele de mai sus ne vor ajuta sa constientizam ca avem nevoie de o noua paradigma, de o noua perspectiva asupra crizei, sa o folosim in beneficiul nostru.
COVID-19 este un context in care aceasta ideologie trebuie aplicata pentru a inainta in business.
Iata cateva sugestii, mai exact ce poate face acum o companie:
- sa identifice produsele care pot fi utile pietei in acest moment
- sa comunice conform contextului actual
- sa reanalizeze audienta/publicul tinta
- sa nu inceteze activitatea in retelele de socializare, ba dimpotriva sa fie alaturi comunitatii in care a investit pana acum si datorita careia a prosperat
- sa comunice normele de protectie respectiv masurile care au fost adoptate pentru a asigura clientii ca pot efectua achizitii in siguranta
- sa ofere reduceri la anumite categorii de produse
- sa comunice diferit si adaptat la context
- sa regandeasca bugetele
- sa umanizeze brandul
- sa continue campaniile de branding
Aici se regaseste lista completa; companiile pot lua masuri si se pot informa pe site-ul agentiei de marketing.
Nu in ultimul rand, o buna decizie ar fi cea de a contacta agentii din domeniu pentru a identifica acele oportunitati care merita puse la dispozitia publicului si stabilirea actiunilor rapide. La urma urmei, este nevoie de o comunicare eficienta si un buget rentabil.Nu putem sti ce ne rezerva viitorul insa cert este ca, aceasta criza la fel ca si altele se va termina la un moment dat, consumul se va relua in continuare, iar noi, cu totii vom deveni consumatori fideli ai brandurilor cu o buna reputatie si prezenta in mediul online.