În perioada octombrie-noiembrie a anului în curs, platforma CazareClujNapoca.ro a realizat un studiu cu privire la situația pieței turismului din 2022 și la dificultățile industriei hoteliere din Cluj-Napoca. Prin acesta s-au urmărit identificarea problemelor cu care se confruntă cel mai des unitățile de cazare din regiune și a soluțiilor propuse de ele.
În cadrul său, au fost analizate 25 de răspunsuri, 13 dintre acestea reprezentând pensiuni sau vile, 5 hoteluri, 5 unități în regim hotelier și 2 alte tipuri de structuri. Dintre ele, cele mai multe dețineau 3 stele (76%), urmate de cele cu 2 stele (12%).
În 2022, aproape jumătate (48%) dintre unitățile de cazare respondente raportează o creștere a numărului de turiști. Spre deosebire de acestea, 28% consideră că cererea a rămas constantă, în timp ce 24% se confruntă cu o scădere. Aceste rezultate se arată astfel relativ pozitive, însă luând în considerare faptul că în 2022 efectele pandemiei au fost semnificativ mai scăzute decât în 2021, situația nu este atât de îmbucurătoare.
În privința celor mai importante piedici cu care se confruntă structurile în administrarea lor, factorul principal invocat este reprezentat de creșterea prețului la utilități, acesta fiind 22 din 25 de unități, adică un procent de 88%. Peste jumătate dintre acestea (52%) consideră o problemă și valoarea taxelor sau impozitelor, în timp ce 36% văd modificările legislative ca o piedică în calea creșterii lor. Spre deosebire de anii precedenți, scăderea numărului de turiști nu reprezintă cea mai mare problemă pentru unitățile de cazare, doar 32% dintre ele considerând că acesta este unul dintre factorii principali ai dificultății administrării unităților.
În continuare, studiul realizat de CazareClujNapoca.ro a urmărit să obțină părerea unităților de cazare despre măsurile care pot fi luate de autoritățile locale pentru creșterea numărului de turiști, precum și cea în legătură cu acțiunile care pot fi întreprinse de aceste unități pentru îmbunătățirea generală a pieței locale a turismului.
Răspunsul unuia dintre participanții la chestionar oferă un sumar al principalelor inițiative care pot fi întreprinse de conducerea locală: „Consolidarea în continuare a poziţiei orașului Cluj-Napoca ca destinaţie turistică principală, care să poată fi vizitat tot anul şi care să îndeplinească standardele de furnizare a produselor şi serviciilor.
Prețuirea oamenilor, tradiţiei, locurilor, patrimoniului natural şi cultural al orasului. Dezvoltarea vizibilității şi a reputaţiei orașului Cluj-Napoca pe principalele pieţe de turism naționale si internaţionale. Oferirea și dezvoltarea unor noi locuri de atracție care să se adreseze unui număr cât mai mare de turiști.”.
Mai mult, nu sunt ignorate nici măsurile pe care autoritățile locale le pot introduce în sprijinul unităților de cazare și care pot determina indirect îmbunătățirea generală a pieței turismului din Cluj-Napoca. Printre acestea se numără facilitățile pentru structurile turistice precum reducerea impozitelor, eliminarea taxei turistice și scăderea taxelor salariale pentru angajații HoReCa.
De asemenea, respondenții sunt de părere că autoritățile locale pot întreprinde mai multe acțiuni pentru combaterea serviciilor turistice oferite la negru și a structurilor fără autorizații de funcționare și clasificare.
În continuare, prin chestionarul realizat, s-a cerut respondenților să identifice cele mai importante neajunsuri ale turismului la nivel local, iar răspunsurile au vizat două aspecte principale. În primul rând, reprezentanții unităților de cazare au citat traficul și lipsa locurilor de parcare ca unul dintre factorii de bază care opresc dezvoltarea turismului din Cluj-Napoca.
În al doilea rând, ei au sesizat existența unui număr redus de obiective turistice, precum și decalajul dintre nevoile de dezvoltare și proiectele în desfășurare. Printre aceste obiective turistice se numără și centrul orașului, care din punctul de vedere al respondenților este prea puțin dezvoltat pe mai multe paliere: spațiul insuficient, lipsa magazinelor brand-urilor importante, existența unui număr prea scăzut de evenimente relevante în comparație cu alte orașe precum Brașov sau Timișoara.
Cu privire la evoluția pieței hoteliere din Cluj-Napoca în următoarele 12 luni, părerile sunt foarte împărțite. Astfel, dintre răspunsurile primite, o parte din reprezentanții unităților afirmă direct că aceasta va înregistra o creștere, iar o altă parte așteaptă la o stagnare sau chiar la o scădere.
Aceste viziuni opuse trimis însă spre o temă comună: în viitorul apropiat, piața turismului va fi caracterizată de instabilitate și imprevizibilitate.
Din punctul de vedere al respondenților această nesiguranță va fi determinată de costurile tot mai ridicate provocate de volatilitatea economică, dar și de situația politică internă și internațională.
O descriere completă a informațiilor din studiul realizat este disponibilă în articolul: Evoluția turismului și problemele întâmpinate de unitățile de cazare din Cluj-Napoca.
De peste 15 ani, platforma CazareClujNapoca.ro susține promovarea turismului local și a unităților de cazare. Aflată în primele rezultate pe motoarele de căutare după cuvintele cheie principale, ea permite turiștilor să contacteze direct proprietarii unităților de cazare.