Specialiști în educație români și străini, formatori și lideri de opinie au răspuns întrebărilor referitoare la adaptarea evaluării rezultatelor elevilor la modul de lucru în online venite din partea a sute de profesori SuperTeach, în cadrul conferinței dedicate feedback-ului, testării și evaluării de sâmbătă, 3 octombrie a.c.
Pornid de la principiul că evaluarea elevilor și feedback-ul oferit constant sunt parte din procesul învățării, conferința le-a oferit profesorilor exemple concrete privind modul în care pot face evaluare și testare de calitate și pot comunica permanent cu elevii prin intermediul tehnologiei, în contextul școlii online.
”Tema care nu primește niciun fel de feedback face mai mult rău decât bine, inclusiv procesul prin care a fost făcută tema respectivă este uitat rapid”, a spus Ana Medeșan, trainer și co-creator al programelor de Managementul Carierei Didactice și Profesorul Digital din cadrul Finnish Teacher Training Center. La rândul său, Dragoș Iliescu, specialist în psihologie organizațională, profesor la Universitatea București, a subliniat faptul că ”în România, în general, în urma testării nu primești feedback, ceea ce este de neconceput, deoarece rolul testului este acela de a genera informație, respectiv feedback și, astfel, de a genera învățare”.
”Utilizarea tehologiei în educație a crescut în toată lumea în ultimii cinci ani, inclusiv în România”, a spus Andreas Schleicher, directorul departamentului pentru Educație din cadrul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, referindu-se la adaptarea relaționării din procesul educațional la realitatea tehnologică. ”Provocarea în acest moment este de a le oferi profesorilor mai mult timp să se familiarizeze cu tehnologiile utilizate în educație. Să nu uităm că profesorii care au succes în predare sunt cei care îndeplinesc mai multe roluri – sunt antrenori și facilitatori buni, precum și evaluatori și mentori”, a adăugat acesta.
Referitor la multiplele evaluări și testări prin care trec elevii, de-a lungul anilor de studiu, Oana Moșoiu, trainer și lector universitar la Universitatea București, crede că acestea trebuie să fie discrete, productive și să ofere elevului informații reale despre cine este și încotro se îndreaptă. ”Trebuie să creștem încrederea elevilor în actul de evaluare, să creștem încrederea în faptul că evaluarea le va oferi informații valoroase în ceea ce privește momentul în care se află și ce mai au de făcut și, astfel, vom scăpa și de teama copiatului”, a menționat Moșoiu, precizând, în același timp, că și sistemul național de evaluare are numeroase carențe, deoarece lipsesc standardele de evaluare, iar elevii sunt testați excesiv în primii ani de studiu, în timp ce la liceu ”uităm de evaluări”.
În orice proces care implică feedback, principiul de bază este acela că ”vreau să îl ajut pe cel căruia îi ofer feedback, nu să am dreptate”, a punctat Cristina Gheorghe, co-fondator SuperTeach, trainer în Mentalitate Deschisă. ”Mentalitatea este ceea ce impactează cel mai mult comportamentul și când oferim feedback cu o mentalitate deschisă înseamnă că ne pasă de ceilalți, de obiectivele și de nevoile lor, pe când mentalitatea închisă ne face să ne concentrăm doar pe nevoile noastre, iar acest lucru va provoca celorlalți frustrare, neîncredere, renunțare. Din păcate, pandemia și toate restricțiile actuale accentuează mentalitatea noastră închisă, care se propagă în spirală către copiii noștri. SuperTeach își dorește să rupă spirala mentalității închise și să facem împreună o spirală a mentalității deschise”, a explicat Gheorghe.
În final, profesorii au participat la un training privind modul în care pot realiza teste online, prin intermediul platformelor utilizate în școala online. ”Putem crea teste, putem oferi feedback, putem ajuta elevii să învețe continuu prin intermediul instrumentelor online”, a explicat Dragoș Apostu, Manager de Programe la UiPath și lector la Universitatea din București.
Totodată, în cadrul evenimentului, realizat în parteneriat cu Telekom Romania, SuperTeach a anunțat următoarele webinarii și conferințe dedicate profesorilor, pentru luna octombrie:
- 4 octombrie, ora 18.00 – ”Relația dintre școli și primării”, susținut de Oana Mândruț, președinte Life Educațion for All, alături de Teodora Simion și Andrada Sorca;
- 7 octombrie, ora 17.00 – ”Adaptarea predării, învățării și evaluării la mediul online”, susținut de Claudia Chiru și Simona Marinică;
- 8 octombrie, ora 17.00, cum pot atrage școlile sprijin și sponsorizări din comunitate”, susținut de Oana Mândruț, președinte Life Education for All;
- 24 octombrie, ora 9.30 – Conferința SuperTeach revoluția Mentalității în Educație ”Descoperă Măreția”.
Webinariile vor fi deschise tuturor profesorilor, în limita locurilor disponibile. Detalii despre modalitatea de participare vor fi disponibile pe site-ul și pe pagina de Facebook a proiectului. De asemenea, conferința din 24 octombrie va fi transmisă pe platforma Webex, iar mai multe informații privind evenimentul găsiți pe pagina de Facebook SuperTeach.
Despre SuperTeach
Despre Asociația Non-Profit SuperTeach
SuperTeach este un proiect inițiat de antreprenori în sprijinul profesorilor și al sistemului de educație preuniversitar. Misiunea proiectului SuperTeach este ca profesorii să descopere și să dezvolte măreția din fiecare copil. Acest lucru este realizat prin programul „Mentalitatea Deschisă în Educație”, creat de liderul global în schimbare de mentalitate, Arbinger Institute, USA.
ONG-ul SuperTeach acționează pe 3 direcții:
- Conferințe: În cei trei ani de activitate, au avut loc 21 conferințe în marile orașe ale țării, la care s-au adăugat peste 50 de webinarii și 7 conferințe digitale. Zeci de speakeri, elite, specialiști în educație și antreprenoriat au inspirat peste 30.000 de profesori și educatori, promovând principii și instrumente ale unei mentalități deschise în educație aplicate la clasă;
- Traininguri: 465 de profesori selectați dintre participanții la conferințele SuperTeach au absolvit gratuit cursul de formare „Mentalitate Deschisă în Educație” (4 zile), realizat în România de Institutul Dezvoltării Personale;
- Comunități: În prezent, SuperTeach dezvoltă comunități locale în 23 județe cu ajutorul celor 51 de facilitatori ai programului MDIE și o Platformă Digitală de conținut educativ pentru toți profesorii interesați să evolueze în spiritul nevoilor societății actuale.
Celor 4 co-fondatori ai proiectului – Felix Tătaru (inițiator), Dragoș Anastasiu, Cristina Gheorghe și Alexandru Ghiță – li s-au alăturat încă din primul an (2017) și Felix Pătrășcanu, Andy Szekely si Părintele Constantin Necula. SuperTeach este rezultatul parteneriatului dintre Romanian Business Leaders (RBL), Institutul Dezvoltării Personale (IDP) și Grupul Educativa.