Chris Jones, unul dintre vârfurile jurnalismului narativ american și speaker la conferința The Power of Storytelling – Cluj Edition, despre începuturile muncii de jurnalist, scriitor sau creativ de orice fel.
Povestea începe cu o cutie de gogoși. Într-o zi, Chris Jones a intrat în clădirea Esquire US și a cerut să vorbească cu David Granger, redactorul șef. Avea 24 de ani, o diplomă de urbanist – meserie care i s-a părut prea birocratică – și un job la ziarul National Post, din Toronto. Voia să scrie la Esquire, raiul jurnalismului narativ.
Pe drum spre ieșire, după ce un paznic l-a poftit să plece fiindcă n-avea programare, un om de serviciu l-a oprit și i-a spus că a trebui să vorbească cu Andy Ward, redactorul șef-adjunct. Așa că și-a stabilit o întâlnire și a adus o cotie de gogoși, „fiindcă așa fac canadienii, aduc produse de patiserie în semn de respect”. Când a apărut un job liber – pe sport, despre care scria și la ziar –, Andy l-a sunat și i-a dat un subiect. A fost prima poveste a lui Jones în Esquire.
Când își amintește de ziua aia, Jones recunoaște c-a avut noroc – i-a dus o cutie de gogoși și omului de serviciu –, dar, privind în urmă, își dă seama că norocul ăsta l-a câștigat muncind și căutând constant să fie mai bun.
De atunci, a scris povești uluitoare, cum sunt cele două câștigătoare la National Magazine Awards – Home și The Things That Carried Him – plus peste 60 de povești despre politică, sport, celebrități, animale, spațiu, magie.
Iată câteva învățături ale acestui parcurs, pe care le-ar da mai departe oricărui tânăr jurnalist, scriitor sau creativ de orice fel.
- Stai jos și pune-te pe treabă. Fă-o încă o dată și încă o dată, până când ți-ai demontrat că ești în stare să o faci. Nu cred în penele de inspirație, pentru că dacă te pui pe scaun și iei în mână orice instrument de scris, se întâmplă lucruri magice. N-o să fii întotdeauna fantastic. Vor fi zile în care vei fi mediocru. Dar îți acorzi șansa să fii bun.
- Ăsta e cel mai bun mod de-ați trăi viața – să produci ceva frumos, care contează, chiar dacă pentru puțini oameni. Teller, magicianul, a lucrat ani de zile la un truc pe care l-au văzut fix 12 oameni. Pentru el, e cel mai frumos lucru pe care l-a făcut vreodată. Nu contează că mii de oameni nu l-au văzut, nu contează că nu i-a adus bani. Ce contează e că acei 12 oameni au văzut cel mai uluitor truc.
- Ce te face să fii un scriitor foarte bun? Tot timpul aud întrebarea asta și e una greu de răspuns. Sunt importante curiozitatea, determinarea, sinceritatea, dar pentru pentru mine – ăsta e testul meu, dacă ar fi să angajez pe cineva de aici, pe cine aș lua? Ar fi persoana căreia îi pasă cel mai mult. Ar fi persoana cu cea mai mare inimă.
- Cele mai negre perioade din viața ta vor fi cele în care nu crezi în nimic sau în nimeni. Ca munca ta să fie cea mai bună posibil, trebuie să crezi. Trebuie să crezi că ce faci e important, că ce faci contează. Și trebuie să crezi că ce scrii va fi citit și editat cu aceeași grijă pe care ai investit-o tu. Trebuie să crezi în chestia asta. Altfel, lipsa ta de încredere în ce faci se va citi în povestea ta.
Hai să-l cunoști pe Jones și încă patru povestitori bucuroși să-și împărtășească experiențele la conferința The Power of Storytelling – Cluj Edition. Conferința va avea loc pe 14 octombrie; toate detaliile despre speakeri, program și înscriere sunt aici thepowerofstorytelling.org/cluj.