Micile plăceri nevinovate și afacerile din spatele lor, în vremuri de criză

0
1995

O cafea bună în localul preferat, o oră de relaxare, pictând pe ceramică, un moment de răsfăț culinar, cu  preparate deosebite, sau gustul răcoritor al unui pahar de suc natural cu fructe presate la rece. Acestea sunt doar câteva dintre micile plăceri nevinovate care ne fac ziua mai bună și la care nu ar trebui să renunțăm, inferent de perioada dificilă pe care o traversăm acum.  Dar cine se asigură că noi ne putem bucura de aceste momente de răsfăț, indiferent de situație? Ei bine, este vorba despre echipe întregi de antreprenori creativi, care în ultimele săptămâni au făcut eforturi considerabile pentru a-și ține business-urile în viață. Pentru că știm că nu este deloc ușor să te reinventezi peste noapte, am încercat să aflăm de la câțiva dintre ei ce a însemnat apariția pandemiei pentru ei.   

Dacă sunteți din Cluj sau ați trecut prin centrul orașului în ultimii 3 ani, sigur v-a atras atenția o cafenea cochetă despre care toată lumea din oraș vorbește numai de bine. La Ceramic Café, până acum două luni, clienții veneau pentru plăcerea de a picta obiecte din ceramică și pentru experiența inedită pe care această cafenea o oferea. După declanșarea stării de urgență, când toate barurile și restaurantele s-au închis, Corina Ilea, manager-ul cafenelei, a pus și ea lacătul pe ușă. Șocul pentru afacere a fost cu atât mai mare cu cât criza a apărut chiar în momentul în care abia fusese inaugurată o a doua cafenea, în București.

Ceramic Café înseamnă experiențe inedite, amintiri pe care le creem împreună. Am realizat rapid că trebuie să reinventăm toată povestea și am pus pe hârtie și 5 scenarii posibile, cu tot ce implică ele. Am decis că trebuie să construim pe această idee de distanțare fizică, pentru că va fi parte din viitorul nostru apropiat, dar în același timp să nu ne îndepărtăm de ideea legăturii între oameni, a nevoii de interacțiune. – spune Corina Ilea. 

Printre măsurile pe care le-a pus deja în practică pentru Ceramic Café a fost și punerea în vânzare a unor vouchere cadou. Ele pot fi cumpărate acum și folosite ulterior, când cafeneau se va redeschide. Clienții fideli au apreciat ideea și au înțeles nevoia de a susține acum micile afaceri care le-au câștigat încrederea. În plus, Ceramic Café lucrează și la un nou website, pentru a interacționa și mai mult cu publicul său, în mediul online. 

“Dacă gândești în termenii pe care îi aveai înainte de începerea stării de urgență, cred sincer că nu ai cum să o scoți la capăt. E nevoie de reinventare, păstrând esența, elementele fundamentale. Ne-am gândit să oferim kituri pe care oamenii le pot picta unde vor ei, acasă sau când ies în aer liber sau sesiuni de team-buildinguri online. Luăm în calcul să realizăm noi parteneriate, și astfel să sprijinim, la rândul nostru, comunitatea locală. Ne gândim însă și la alte parteneriate cu institutii mai puternice, pentru că avem experiența colaborării cu cei din programul factory, de la Raiffeisen Bank și am văzut ce înseamnă să primești ajutor în problemele de natură financiară, sfaturi de la specialiști sau condiții bune de creditare“, a adăugat Corina. 

Cu o gândire ușor vizionară se pot lăuda și cei doi antreprenori de la Vagabundos Food Truck, care prepară cea mai delicioasă mâncare texano-mexicană, din oraș. Cu doar câteva luni înainte de declanșarea crizei sanitare, tinerii din spatele afacerii au luat decizia de a amplasa truck-ul lor, pe perioada iernii, într-un loc fix, aproape de centrul Clujului. Acum, când majoritatea rulotelor cu mâncare și-au întrerupt activitatea pentru că se bazau doar pe prezența lor la evenimente sau festivaluri, tinerii de la Vagabundos livrează mâncare la pachet cu ajutorul aplicațiilor Glovo și Food Panda. E drept, comenzile au scăzut, însă businessul este încă pe linia de plutire. 

Am refuzat să închidem food truck-ul pe timpul iernii și pe durata perioadei de izolare și credem că am luat cea mai bună decizie. Ne-am bucurat când am descoperit câți clienți fideli avem, care ne sunau și ne cereau mâncare la pachet. Am căutat și noi soluții pentru a respecta regulile, astfel că am montat un paravan de plexiglas, care ne ajută să limităm contactul direct cu clienții și am implementat serviciul de comenzi drive through. Oamenii pot comanda direct din mașină și pot plăti cu cardul, iar astfel păstrăm distanța socială cu toții” explică Raul Târnăvean, unul dintre cei doi proprietari ai afacerii.

Capacitatea de a te adapta vremurilor este una dintre cele mai mari calități ale unui antreprenor. A învățat această lecție și familia Roman, cea care produce sucurile Rodas din Bihor. Ei au pornit afacerea  de familie, în grădina proprie, cu fructe transformate în sucuri naturale. Odată cu perioada de criză, familia Roman a înregistrat o pierdere de 30% din vânzări, din cauza închiderii restaurantelor. În fața acestei situații, antreprenorii au gândit o adaptare a produsului lor pentru noile nevoi și au acordat mai mare atenție rețetelor de sucuri terapuetice. Astăzi, sucurile de mere și cătină, aronia sau de coacăze au mare trecere în magazinele de tip plafar, farmacii sau în shop-ul online. 

“Am înțeles din prima clipă interesul oamenilor pentru creșterea imunității și nevoia de a consuma alimente care să aibă efect terapeutic. Această perioadă de izolare i-a făcut pe oameni să fie mai atenți cu sănătatea lor. Așa se face că nouă, în plină criză ne-au crescut vânzările pe acest segment, ceea ce ne-a permis să ne acoperim pierderile generate de închiderea restaurantelor. Acum ne este foarte clar că ne aflăm pe un drum bun și plănuim să facem investiții în acest segment.” – spune Silviu Roman. 

Afacerea familiei Roman reprezintă un sprijin pentru mulți producători locali, care le vor furniza materia primă în perioada următoare. Pentru a păstra o relație apropiată cu cei care le cumpără produsele, se gândesc ca în viitorul apropiat să mai angajeze ajutoare pe partea de producție și negociază distribuirea produselor lor într-un lanț mare de magazine din toată țara.

În concluzie, uneori, criza poate naște noi oportunități pentru acei oameni care au înțeles că un business este un organism viu, care poate fi modelat, reinventat și adaptat în funcție de situație. Asta și pentru că, pe lângă optimism, ambiție și determinare, un antreprenor trebuie să fie mereu pregătit pentru orice scenariu. 

Tocmai de aceea, trebuie să știți că factory by Raiffeisen Bank, programul care i-a ajutat și pe Corina, Raul saul Silviu să își ducă afacerea la un nou nivel, finanțează acum cu prioritate afacerile cu servicii și produse care sunt angajate în combaterea efectelor pandemiei Covid-19. Dacă ești curios să afli mai multe, intră pe www.raiffeisenfactory.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.