Gândindu-ne la un mesaj pentru campania de Crăciun, am ajuns la concluzia că indiferent pe unde ne poartă viața, de Crăciun toate drumurile noastre duc „acasă”. Pentru fiecare dintre noi „acasă” însemnă altceva. Poate fi un oraș, o personă, o stare…
Ne-am propus ca în fiecare campanie I Love Cluj să promovăm tineri care nu sunt cunoscuți publicului larg însă au realizări și contribuie la un Cluj mai frumos. Imaginea pentru această campanie este Sigina Luca, o tânără antreprenorare care la 28 de ani conduce două afaceri: o firma de organizat evenimente și o una de curățenie.
Profităm de ocazie și îi mulțumim lui Andrei Budescu pentru fotografii și echipei de la Miele Boutique Cluj pentru că ne-au oferit o locație unde am putut reda cu usurință sentimentul de „acasă”.
Vă invităm să o cunoașteți pe Sigina….
despre antreprenoriat
De ce ai ales să fii antreprenor?
S.L. Pentru mine, termenul de “antreprenor” s-a cristalizat doar in ultimii ani. Știam de mică că îmi doresc să construiesc ceva mai mult, care sa faca diferenta și să am o activitate care sa-mi ofere independenta. Nu m-am visat niciodată medic ori avocat, ci doar o femeie independentă, pe picioarele ei.
De ce o firmă de evenimente și una de curățenie ? Care e legătura dintre ele?
S.L. Dintr-o simplă coincidență: lucrând cu o sală de evenimente și fiind în contact cu diverși furnizori de servicii m-am confruntat cu situații în care am văzut o nișă care nu era exploatată suficient de bine din punct de vedere calitativ: mai precis, serviciile de curățenie care ne erau prestate nu aduceau satisfacție, iar în acest context am găsit oportun să nu mai externalizez, ci să preiau “frâiele” pentru activitatea asta. Astfel s-a născut “Luna Cleaning”.
Care sunt calitățile pe care trebuie să le aibe o femeie antreprenor și care sunt capcanele de evitat?
S.L. În primul rând să fie conștientă că munca este prioritatea numărul 1. De asemenea, să aibă o rezistenţă deosebită la presiunea factorilor din jur, să își păstreze calmul în orice situație și să gândească orice acțiune ca una pe termen mediu și lung, cu rezultate ce se vor vedea în timp și nu pe moment. Și să fie mai mult decât “multi-tasking”.
Capcana cea mai periculoasă este să nu îți mai găsești echilibrul. Cu toții știm că viața ar trebuie să fie o balanță între capitolul profesional, cel intim, spiritual, comunitar, etc. Iar de multe ori când ai un vis mare doar într-unul dintre aceste capitole, ai tendinţa să minimalizezi importanța celorlalte.
despre tine
Ai avut modele, mentori, persoane care te-au inspirat în carieră și viața personală ?
S.L. De-a lungul timpului m-am confruntat de multe ori cu nevoia de a avea un mentor, pe care nu l-am găsit într-o persoană anume. Chiar dacă sună a clișeu, se pare că am învățat de la toți cei din jur, inclusiv cei mai tineri decât mine. M-au ajutat mult seminariile lui Jim Bagnola care mă inspiră de fiecare dată.
În ultimii ani, am realizat că mama este cea care m-a inspirat cel mai mult în carieră. Chiar dacă ea nu mai este de mult alături de mine, faptul că am fost crescută de o femeie care muncea necontenit mi-a inoculat ideea că o femeie poate să realizeze foarte multe, doar prin muncă.
Ce provocări ai avut și cum ai reușit să treci peste?
S.L. Faptul că sunt tânără m-a făcut să mă simt nesigură de multe ori în situații în care credeam eu că vârsta e relevantă. Însă provocarea cea mai mare a fost să trec peste temerea mea că oamenii vor vedea doar un ambalaj drăguț, fără un conținut de valoarea, fără un fond. Am învățat că atitudinea corectă și puțină muncă suplimentară rezolvă și această primă impresie de “fata frumoasă și doar atat”
Cum începe și cum se sfârșește o zi din viața ta?
S.L. Simplu. Începe cu muncă și se încheie tot cu muncă. Complet dotată cu încărcătoare de telefon, laptop-uri, mail-uri și un buton de “silent mode” pe care nu am curajul să-l activez.
despre frumusețe
Ce înțelegi prin „frumusețe”?
S.L. Am descoperit de mult timp că frumusețea vine într-adevăr din interior. Fără ea, putem trece prin saloane de înfrumusețare, clinici de estetică, fără nici un rezultat.
Se vorbeşte tot mai mult despre pierderea feminității. Cum poate o femeie să păstreze acest lucru?
S.L. Femeile nu ar trebui să uite că sunt femei. Să se îmbrace ca atare, să se comporte ca atare, să vorbească ca nişte doamne.
Ce te face să zâmbești ?
S.L. Lucrurile mărunte, diminețile însorite, bunătatea oamenilor simpli.
despre oraș
Ce iubești cel mai mult la Cluj?
S.L. Oamenii. Oamenii sfințesc locul. Sentimentul că aparții unei comunități în care oameni simt emoție pentru orașul în care locuiesc face din Cluj un spațiu special.
Ce i-ai spune despre Cluj unui investitor care analizează o posibilă investiție în oraș?
S.L. L-aş sfătui să coboare între oameni, să încerce să-i cunoasca în viaţa de zi cu zi pentru că oamenii sunt altfel aici la noi. Sunt cei care dau putere oraşului, încredere unui posibil investitor.
Să presupunem că de maine ai fi noul primar al clujului. Ce proiecte ai vrea să faci?
S.L. Liste, liste…dar m-am gândit în această dimineață că de fiecare dată când ies din casă văd oameni sărmani la pubelă din parcare.. atât când vin, cât și când plec. Trist este că sunt totdeauna alții. Pornind de la acestă observație de zi cu zi, aș propune un program în care oamenii străzii să fie integrați în comunitate. Se discută mult că e vorba de indivizi fără voință de muncă, însă văd des oameni în vârstă, chiar îngrijiți pe chipul cărora se citește că au “pierdut lupta”.
despre campanie
Care este cea mai frumoasa amintire din preajma sărbătorilor de iarnă?
S.L. Împodobirea bradului ascultând în surdină colindele lui Hrușcă. Tradiția face ca acasă să avem o competiție ca de la an la an să avem cel mai frumos brad, iar sarcina de a îl pregăti a fost dintotdeauna a mea. Motiv pentru care bradul nostru era finalizat mereu doar cu câteva ore înainte că primii colindători să bată la ușă.
Unde duc drumurile tale de Crăciun?
S.L. Sărbătorile cele mai frumoase erau la țară, alături de bunici. Miros de cârnați, cozonac și cele mai gustoase murături, masa îmbelșugată de unde nu lipseau prăjituri (din cel puțin zece sortimente) și omăt de un metru afară.
Acum Crăciunul este “urban”, însă nu și-a pierdut farmecul, doar s-a metamorfozat într-un melanj de datini străbune și tehnologie avangardistă. Însă, “de Crăciun, toate drumurile duc acasă.”