Conferința SuperTeach Cluj este al doilea eveniment hibrid regional, din acest an, susținut de asociația SuperTeach, ce urmărește creșterea comunității de profesori cu mentalitate deschisă și îmbunătățirea performanțelor educaționale;
Ne aflăm foarte aproape de sfârșitul unui an școlar în care „provocarea” a fost cuvântul-cheie, iar profesorii și elevii nevoiți să se reinventeze permanent. Cum au reușit, ce anume îi motivează și inspiră să meargă înainte atunci când lucrurile par că stagnează? Sâmbătă, 15 mai a.c, la conferința online SuperTeach Cluj, peste 600 de profesori din Transilvania au discutat despre motivație și pasiunea în educație. Organizat și moderat de profesorii Anca Simion, Cristina Alexandrescu, Ioana Sâncrăianu, Iulia Moldovan și Oana Mîndruț, lideri ai comunității SuperTeach Cluj și facilitatori în Mentalitate Deschisă în Educație, evenimentul a oferit inspirație prin intervențiile unor invitați valoroși, profesori și experți în educație.
Platforma TikTok, fotbalul sau misiunile NASA – noi oportunități pentru susținerea orelor
Vorbind despre curiozitatea ca metodă de învățare, Cristina Varo – terapeut, coach și trainer în relații – i-a sfătuit pe profesori și pe părinți să acorde copiilor ”libertatea de a experimenta viața și a face greșeli”: ”Adulții trebuie să fie aliații și mentorii copiilor, însoțitorii lor pe drumul vieții, însă, în același timp să țină cont de faptul că normalul din copilăria noastră, a celor care suntem acum adulți, nu mai este normalul de astăzi. Pentru copiii de acum, ceea ce învață trebuie să aibă utilitate, ei trebuie să găsească un sens în materiile pe care le studiază”. Cum aflăm ce anume îl preocupă pe un copil, ce pasiune are? ”Este simplu, atunci când uită că îi este foame făcând o anumită activitate, înseamnă că îl relaxează și o face cu pasiune”, explică Cristina Varo.
Mirela Tanc, profesoară de limba și literatura română la “Școala Gimnazială Oltea Doamna” din Oradea, a vorbit despre ”noul normal” în care ”lumea se schimbă sub ochii noștri”, iar ”noi, profesorii, trebuie să fim pregătiți pentru necunoscut, să personalizăm învățarea, să le oferim copiilor exemple din viața reală, din ceea ce îi interesează”. Printre metodele pe care le-a folosit în predarea online, dascălul a enumerat orele de lectură alături de astronauți ai NASA și discuțiile pe care le-a facilitat elevilor săi cu Sandor Kruk, cercetător la Agenția Spațială Europeană (ESA) și cu Dumitru Prunariu, celebrul cosmonaut român. ”Am folosit misiunile NASA drept subiect pentru compunerile realizate de elevi, pornind de la ceea ce îi pasionează pe ei, și anume spațiul”.
De asemenea, Mirela Tanc le-a recomandat profesorilor prezenți la conferință să nu înceteze să se reinventeze, mărturisind că se gândește serios să își facă cont de TikTok, o platformă despre care aceasta consideră că nu se adresează doar generației tinere.
Consuela Colțan – profesor în învățământul primar la Școala gimnazială 230 din București – a vorbit despre bucuria învățării la clasele primare precizând că ”aplic principiile educației de tip tribal, în care cel mai importantă pentru copii este apartenența la o familie, la un grup, în care aceștia să se simtă valorizați, unde se ajută reciproc și colaborează unii cu alții. Avem o bancă a prietenie, unde se așează un copil dacă se simte trist, iar alt coleg încearcă să îl ajute. De asemenea, am înființat o cutie poștală a clasei unde copiii scriu lucruri pe care poate uneori nu le pot comunica oral”. Profesoara a identificat și o soluție pentru perioada pandemiei, prin proiectul Școala în Natură, în care orele se țin în aer liber, ceea ce le face mai interesante și mai atractive pentru elevi.
Pandemia ne-a oferit oportunitatea de a învăța să inserăm aplicațiile digitale în practica didactică
Vorbind despre pregătirea viitoarelor cadre didactice pentru a face față unui sistem educațional într-o continuă schimbare, Nicoleta Meseșan – Director Adjunct la Colegiul Național Pedagogic ,,Gheorghe Lazăr” din Cluj-Napoca, a precizat că pandemia ”a oferit o oportunitate, aceea de a învăța să inserăm aplicațiile digitale în practica didactică”. ”Noi, ca dascăli, trebuie să corelăm tot timpul noțiunile teoretice cu practica deoarece pentru elevi aceste conexiuni nu vin de la sine. Este rolul nostru să le arătăm cum noțiunile științifice trebuie aplicate în viața reală”, a adăugat Meseșan.
”Pe termen lung, dezvoltarea competențelor socio-emoționale ale copiilor este importantă deoarece susține performanța acestora în sarcinile de învățare și prezice succesul, atât în viața profesională, cât și-n cea personală”, a punctat Catrinel Ștefan – lector în Departamentul de Psihologie al Universității Babeș-Bolyai din Cluj. Ea le-a prezentat participanților un instrument inovator în educația timpurie, important pentru fixarea competențelor socio-emoționale ale elevilor, instrument util atât dascălilor, cât și părinților. Child EQ Guide le oferă profesorilor și părinților direcții și materiale educaționale pentru lucrul cu copiii, accentuând importanța parteneriatului profesor-părinte pentru dezvoltarea socio-emoțională și academică a elevului.
Profesorii au cea mai importantă meserie din lume: ei pot contribui la îndeplinirea visurilor copiilor, pot crește aripi sau, din contră, le pot reteza.
Sandu Stermin – lector la Facultatea de Biologie și Geologie din cadrul Universității Babes-Bolyai din Cluj și autor al multor articole de specialitate – le-a vorbit dascălilor prezenți la eveniment despre pasiunea profesorilor universitari și motivația studenților, în timp ce Oana Mîndruț a subliniat importanța pe care o au profesorii pentru bunul mers al societății: ”Dascălul are cea mai importantă profesie din lume, el poate contribui la îndeplinirea visurilor copiilor, poate crește aripi, la fel cum le poate reteza”.
Liderii SuperTeach Cluj au invitat profesorii din regiunea Transilvaniei să facă parte din comunitatea SuperTeach, în care activează peste 25.000 de dascăli, la nivel național, și să aplice pentru cursul de Mentalitate Deschisă în Educație. Cursul este gratuit și are la bază un model internațional, dezvoltat de Institutul Arbinger, lider internațional în schimbare de mentalitate. Până în prezent, 618 de profesori SuperTeach au absolvit gratuit cursul de formare „Mentalitate Deschisă în Educație”, realizat în România de Institutul Dezvoltării Personale.
Totodată, în cadrul conferinței, organizată în parteneriat cu Telekom România, SuperTeach a anunțat următoarele evenimente dedicate profesorilor:
18 mai, ora 17.00 – Webinar ”Evaluare cu Mentalitate Deschisă”, susținut de Cristina Alexandrescu, profesor de Limba engleză – Cluj Napoca și facilitator de Mentalitate Deschisă în Educație;
25 mai, ora 17.30 – Webinarul ”Aplicația Teleskop. Cum o folosim în clasă și în școală”, susținut de Monica Mocanu, profesor de matematică din Buzău și Laura Borbe, Specialist Programe Educaționale.
Webinariile sunt deschise profesorilor, în limita locurilor disponibile. Detalii despre modalitatea de participare vor fi disponibile pe site-ul și pe pagina de Facebook a proiectului.
###
Despre Asociația SuperTeach
SuperTeach este un proiect inițiat de antreprenori în sprijinul profesorilor și al sistemului de educație preuniversitar. Misiunea proiectului SuperTeach este ca profesorii să descopere și să dezvolte măreția din fiecare copil. Acest lucru este realizat prin programul „Mentalitatea Deschisă în Educație”, creat de liderul global în schimbare de mentalitate, Arbinger Institute, USA.