Vlad Buzoianu vorbește cu pasiune despre Cluj Business Campus (CBC), proiect alături de care a crescut în ultimii șase ani. De așteptat, având în vedere că este CEO-ul complexului care a pus pe harta birourilor de clasa A zona cuprinsă între blocul spray și calea ferată. Neașteptată este, însă, motivația care l-a determinat să facă din CBC mai mult decât niște clădiri moderne în care trăiesc și muncesc oameni. „Acum trăiesc cea mai fericită perioadă din viața mea – am familie, am proiecte pe care le iubesc, deci sunt pe drumul care trebuie.

Dar a doua cea mai faină perioadă e copilăria din Mănăștur. Obișnuiam să mă întorc acolo numai așa… Chiar am vrut să locuiesc în apartamentul în care am crescut…”, mărturisește el. Doar că nu a mai găsit, între miile de mașini parcate de o parte și de alta a străzilor și în oamenii care merg și se întorc grăbiți de la serviciu, spiritul de libertate pe care-l simțea, copil fiind, când bătea mingea între garaje. „Când eram eu acolo, fluieram o dată și eram zeci de copii în fața blocului… Și cred că au nevoie copiii de asta. De-asta am făcut la CBC cel mai fain teren de fotbal din oraș, în fața blocului. Avem și un parc unde nimeni, în afara comunității CBC, nu are acces. Deci poți să-i lași liniștit la joacă. Poate e o chestie subiectivă, dar eu țin la sentimentul ăsta de comunitate, la moda de cartier. Sigur, varianta 2020 unde lucrează, locuiesc, învață și se joacă părinții și copiii noii ere, nu 1990”, spune Vlad.

<center>Vlad Buzoianu, CEO Cluj Business Campus</center>

Vlad Buzoianu, CEO Cluj Business Campus

Regenerare urbană 

Pentru Vlad Buzoianu, 2020 trebuia să fie „cel mai mare an”, anul în care proiectul CBC – cel mai complex campus imobiliar din Cluj – era finalizat și livrat integral pe piață. O investiție de 27 de milioane de euro în 30.000 de mp de spații de birouri și 180 de apartamente, dar și o mulțime de facilități – restaurant, terasă panoramica pentru evenimente, accelerator de afaceri, teren de sport, sală de fitness, parc, grădiniță și școală cu curriculum internațional și, în curând, coworking space și barber shop. 

Campusul este amenajat în locul fostei fabrici Feleacul, cumpărată de omul de afaceri Octavian Buzoianu, tatăl lui Vlad, la începutul anilor 2000. „Fabrica era în faliment. Am încercat să o salvăm, dar nu am avut suficiente resurse să o repornim, așa că am vândut-o către un alt producător, care a avut resursele necesare. Deci pe piață există în continuare pufarinii și halvaua Feleacul, dar sunt produse la Sibiu. Noi am văzut oportunitatea în platforma industrială și am pariat că putem dezvolta zona într-o altă etapă a vieții orașului”, explică Vlad. La vremea respectivă, „zona” era considerată periferică, așa că familia Buzoianu a avut un pic de așteptat până să câștige pariul. Mai ales că, atunci când ești o afacere de familie, lucrurile se mișcă într-o altă viteză – inferioară – ca atunci când ai în spate un partener, fie el fond de investiții sau investitor privat. Construcția a început cu un credit luat de la o bancă românească, CEC Bank, în condițiile pieței – o contribuție a celui finanțat de 30% – și aproape în același orizont de timp cu alte investiții similare pe segmentul A plus: Liberty, Iulius și The Office.

„Când am început noi”, povestește Vlad, „companiile erau încă imature. Prioritar pentru ele era locația. Să fie cât mai în centru, să le vadă lumea sigla. Noi nu eram tocmai în centru. Dar nici ceilalți, în afară de The Office. Așa că fiecare a trebuit să găsim o variantă să <<împachetăm>> zona, să o dezvoltăm mizând pe avantajele particulare. Pentru că, ok, nu sunt cel mai central, dar am alte avantaje: sunt mai protejat de trafic, am mai mult spațiu la dispoziție pentru dezvoltări care adaugă valoare, cum ar fi un parc etc. Dar este important ca, după ce știi ce anume vrei să faci, să-ți pui întrebarea – cum o fac? Fac numai betoane unde să lucreze sau să locuiască oameni, sau gândesc ceva care poate fi un model pentru cum să regenerăm și celelalte zone ale orașului. Și eu zic că noi asta am făcut”.

Avantajul timpului

100 de pași până la orice. Aceasta este una dintre promisiunile pe care le face CBC, pe site-ul de prezentare. Și nu este doar o găselniță de marketing – dacă o iei pe axă, puține sunt facilitățile din campus pentru care trebuie să faci mai mult de atât. „E ultra-relevant acest aspect. Pentru că eu nu vând doar un spațiu de birou sau un apartament, eu îți vând timp. Asta-i esența la dezvoltările imobiliare în viitor, să ai servicii la îndemână. Asta reduce mobilitatea și impactul ecologic și întărește sentimentul de apartenență la comunitate, care este partea mea preferată. Nu-ți ofer doar un birou sau un apartament – eu iau prânzul cu tine, mergem la sală împreună, stăm în parc, mai povestim. Avem interacțiuni autentice”, explică CEO-ul. Pentru Vlad, comunitatea este o valoare esențială, alături de familie, loialitate și îmbunătățire continuă: „Comunitatea este o valoare universală. Prima comunitate este familia, oamenii foarte apropiați. Următoarea valoare este cartierul, sau CBC-ul, dacă vrei. Dacă îți iubești cartierul, îți iubești și orașul. Dacă îți iubești orașul, îți iubești și țara. Adică ești legat de loc. Cel puțin așa e la mine. Echipa cu care ții, locul din care vii spun ceva despre tine. Sunt lucruri care te definesc”. 

Viziunea pentru CBC nu a fost așa din start, ci a evoluat, influențată de schimbările din piață și de tendințele internaționale. Iar dacă acum zona este considerată semi-centrală, „în cinci ani”, pariază Vlad cu oricine, „va fi zona centrala de business a Clujului, date fiind dezvoltarile din zona: CBC, Flacara, The Office, Record Park, Parcul Feroviarilor, Maurer, Carbochim, etc

Investiție autohtonă, de familie

Totuși, CBC a avut un avantaj unic intre proiectele de mari dimensiuni, cu care au rezonat cel puțin cinci dintre clienții care au închiriat spații aici: faptul că este o investiție autohtonă. „Este cazul celor mai mari firme de IT clujene care au sau au avut sediu la noi. Alții – niște britanici, au apreciat faptul că, fiind localnici, i-am putut asista cu conexiuni și pe alte planuri. Sigur, nu era obligația noastră, dar considerăm că un parteneriat înseamnă să ajuți și în afara contractului, dacă poți”. 

Bineînțeles, a fost nevoie și de compromisuri. „Noi, în spectrul A și A plus, am oferit cel mai bun preț. Când ne-am lansat și aveam doar o clădire într-o zonă așa și așa, nu puteam să cerem prețuri nici măcar de Iulius, pentru că Iulius avea mall-ul și avantajul unei zone în care deja se investea masiv. Am crescut de-acolo, pe măsură ce am devenit tot mai buni în zona noastră. Planul era ca anul acesta să urcăm prețurile la nivelul pieței, dar a apărut nebunia asta cu COVID-19. Așa că nu o să le mai urcăm, dar nici nu o să le scădem”, spune Vlad, care estimează că investiția va ajunge la break even în aproximativ 10 ani. Fiind o afacere de familie, CBC a evoluat organic, având avantajul de a putea reacționa rapid la la schimbările pieței și ale economiei. „Luarea deciziilor este unul dintre avantajele pe care le avem în fața competitorilor. Chiar clienții ne-au spus că, dacă la restul așteaptă câteva zile până li se răspunde la o solicitare privind relația de afaceri, de la noi soluțiile vin într-o jumătate de oră sau cel târziu a doua zi. În plus, cred că contează filosofia noastră de partener, de familie, de a fii unii cu alții, fara intermediari.”. 

Campus TechReady 

Camere de supraveghere cu termoviziune, robot care asistă relația cu clienții la cantină, aplicație pentru bistro, aplicație pentru sala de fitness, yeparking. Acestea sunt doar câteva dintre facilitățile tehnologice pe care le oferă CBC și cu care CEO-ul Vlad Buzoianu se mândrește. Din mai multe motive, unul mai puternic decât celălalt. În primul rând pentru că PropTech-ul este tendința care promite să disrupă domeniul imobiliar în următorii ani. „În România lucrurile se mișcă un pic mai încet. Deocamdată eu și niște investitori din București și Timișoara am adoptat conceptul ăsta. Eu am norocul să o am ca mentor pe Smaranda Ignat  , care a co-fondat PropTech Romania, ceea ce pe mine m-a ajutat foarte mult”, explică Vlad. 

În al doilea rând, pentru că inovațiile tehnologice au rolul de a face viața mai ușoară chiriașilor. În al treilea, dar nu cel din urmă rând, pentru că majoritatea soluțiilor tehnice prezente în CBC aparțin unor start-up-uri clujene, pe care Vlad s-a bucurat să le poată ajuta să-și pună în practică ideile: „Acesta este un diferențiator la care țin: să-i încurajăm pe tinerii care sunt la început de drum în business. Ei au mai ușor acces la mine, să-și prezinte ideea, decât ar avea la alți dezvoltatori imobiliari de pe segmentul meu. Pe mine mă ajută la marketing și diferențiere, dar îmi plac și soluțiile pe care le propun. Este un super-win pentru toată lumea”. 

Provocări pe termen scurt

Chiar dacă nu așa cum și-a imaginat, 2020 tot este un an mare pentru Vlad Buzoianu. Este anul în care închide un capitol (deși nu de tot), pentru a-l putea deschide pe următorul. CBC este finalizat, dar departe de a fi varianta finală. În afară de faptul că e genul de proiect care poate și trebuie îmbunătățit continuu, CBC va trebui să înfrunte, în anul care vine, efectele provocate de criza COVID-19. „Faptul că, în decurs de câteva luni, oamenii s-au adaptat și funcționează și de acasă nu e o confirmare că lucrurile vor putea rămâne la fel pe termen lung. Pentru că apare vaccinul și poate își vor da seama că era mai bine înainte. Așa că deocamdată toată lumea joacă jocul ăsta – hai să văd ce o să se întâmple. Concluziile vor apărea cel mai devreme la finalul acestui an sau chiar la începutul anului viitor. Una dintre ele ar putea fi că – da, n-am nevoie de birou ca să îndeplinesc taskuri repetitive. A doua – nu pot să fiu sigur că angajații mei vor fi dispuși să lucreze pe termen lung de-acasă, pentru că sunt o mulțime de factori care pot să-i deranjeze – copii fac gălăgie, lipsa spațiului… unii au nevoie să separe munca de familie… Eu cred că acum companiile adună date, iar în primăvară vom avea primele reacții. Dar părerea mea și a experților din industrie este că viitorul va aparține acelui mix de work-from-home și office, și office-ul va trebui adaptat. Dacă nu pot să lucrez acasă pentru că mă deranjează gălăgia, atunci va trebui să dezvolt la birou niște zone de liniște totală, ca la bibliotecă. Dacă îmi doresc să vin la birou ca să mă mai văd cu colegii, să beau o bere cu ei – atunci trebuie, clar, să dezvolt niște zone de socializare. Plus – nu cred că cineva o să mai folosească birourile ca termitele. Deci nu o să mai fie 10 mp per om, ci mai degrabă un living frumos”, spune Vlad Buzoianu.

Dincolo de această criză, CBC va trebui cu siguranță, administrat, iar asta este provocarea care se găsește acum pe agenda lui Vlad, care, până nu demult, se ocupa personal de fiecare dintre serviciile din campus. CBC este singurul dezvoltator care operează majoritatea facilităților sale în scopul personalizării acestora pe baza nevoilor chiriașilor.

”Îmi cresc oameni super-pasionați pe fiecare domeniu. Asta-i marea mea provocare pe următorii cinci ani – să trec de la ăla care se aruncă în stânga și în dreapta și face, la unu care face sisteme prin care să se rotească roțile singure”. De reușita acestui proces depinde implicarea lui în următorul proiect de anvergură – tot în domeniul imobiliar – pe care-l are în agendă și despre care se abține cu greu să povestească. 2020 l-a învățat, însă, să aibă răbdare.

3 COMENTARII

  1. CBC este un proiect făcut cu drag, o pată de verde care înviorează un cartier gri, uitat de primărie. Mulțumim Vlad și echipei CBC pentru că ați dorit să ne oferiți mai mult decât o locuință. E o experiență completă, cu spațiu în aer liber, sală, restaurant și alte facilități în care alți constructori nu investesc.

  2. Modelul pe care fam Buzoianu l-a adoptat in dezvoltarea proiectelor imobiliare este unul autentic adaptat la nevoile oamenilor. Iar nevoile oamenilor guverneaza piata. Ceea ce asta face si v-a face diferenta intre ei si restul dezvoltatorilor din zona lor de activitate. Pe plan local, Cluj Business Campus, prin Vlad si intreaga echipa care se afla in spatele acestui concept, v-a fi mereu cu un pas in fata celorlalti. Si asta pentru ca acel spirit de care vorbeste Vlad in interviu, acela de comunitate, este REAL. Este ceva ce a trait de mic, a simtit si a dus la un alt nivel. Faptul ca echipa CBC are aceasta conduita, de bune maniere, de bun simt, de sprijinire a potentialului in special local….indiferent de ce domeniu a fost vorba. Asta ii va clasa intotdeauna pe lista preferintelor potentialilor colaboratori. Tot ce ramanede facut acum este sa va felicit si sa va urez mult succes in continuare. Multumim pentru modelul sanatoas de dezvoltare pe care il practicati!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.