Aproape zilnic suntem bombardați cu știri catastrofale despre noi și noi lucruri care nu funcționează în educația românească: aflăm că România a înregistrat cele mai proaste rezultate la testele PISA din ultimii ani, auzim că 39% dintre elevii români sunt analfabeți funcțional sau citim că mii de școli din țară funcționează fără autorizații la incendiu. Toate aceste date contribuie la conturarea unui tablou trist al învățământului românesc: actul educațional nu este competitiv, elevii nu obțin în școală competențe relevante pentru prezent și viitor, iar infrastructura nu este doar depășită de timp, ci pe alocuri chiar periculoasă. 

Pusă în fața acestei realități de mai multe ori decât își putea aminti, Andreia Mitrea era pregătită să se mute în Londra după mai mulți ani în care a coordonat proiecte educaționale în România și a făcut antreprenoriat în educație. Ca un făcut al sorții, când avea bagajele la ușă, Andreiei i s-a propus să se implice în proiectul Colina Learning Center pe care să îl coordoneze în așa fel încât educația copiilor și, în egală măsură, a adulților să fie elementul central al conceptului Colina Nouă. 

Andreia Mitrea, CEO Colina Learning Center

Cu mai puțin de un an rămas până la deschiderea școlii, Andreia spune că proiectul i s-a potrivit de minune din prima clipă tocmai pentru că pune educația în centrul intereselor comunității, lucru rar sau chiar imposibil de găsit în vreun alt proiect imobiliar. Din perspectiva Andreiei , CEO al Colina Learning Center, școala care va răsări în centrul acestei comunități poate reprezenta un model pentru reformarea întregului sistem public de învățământ. Cât despre metodele de predare și ideile privind organizarea, Andreia este de părere că ar putea fi și ele transformate în elemente de normalitate pentru un sistem educațional care înțelege cu adevărat că pentru a crește un copil e nevoie nu doar de un sat, ci mai ales de un sat inteligent.

Ce este diferit față de sistemul public de învățământ?

Conceptul școlii de la Colina Nouă a fost construit alături de consultanți cu experiență globală și are la bază modelele de succes din SUA, Australia, Noua Zeelandă sau Finlanda. Adică acele țări spre care ne uităm cu jind de fiecare dată când realizăm că educația românească nu se află totuși pe un drum bun. Însă Colina Learning Center nu își propune să facă educația românească mai bună sau mai cool, ci să facă educația de care au nevoie adulții viitorului.

„Nu ne gândim cum să facem „puțin mai bine” ci ne gândim la ideal. Am căutat cele mai bune practici din toată lumea și concluzia a fost că este imposibil să faci o școală în stil românesc și să fie suficient de bună. Exemplele de afară sunt pur și simplu incompatibile cu sistemul românesc. Nu o să fie <<mai bine>>. Vrem să fie cel mai bun sistem educațional pe care îl putem oferi în acest secol”. 

Ce pare că știi vs Ce știi de fapt

Andreia Mitrea explică faptul că 6% este procentul de informație pe care creierul nostru îl poate asimila și reține în stilul actual de predare, stil pe care îl găsim peste tot în sistemul educațional românesc. Chiar și multe proiecte private sfârșesc prin a fi doar mici upgrade-uri ale sistemului public și de cele mai multe ori asta se pune pe seama nevoii de a obține acreditări. Dar “acreditare” și “calitate” nu trebuie să fie incompatibile. Colina Learning Center va avea o acreditare internațională pe paradigma nouă de “transformative accreditation” recunoscută de către Ministerul Educației din România, iar acest lucru se va întâmpla fără a face compromisuri în privința viziunii.

„Trebuie să îi oferim copilului acele lucruri de care va avea nevoie în fiecare zi. Ignorăm bunul simț încercând să obținem certificări și uităm să le dăm elevilor ceea ce au nevoie pentru viață. În școlile foarte bune nici nu îi vezi pe profesori, dar îi vezi pe elevi muncind pentru că cel care muncește este cel care învață. Dacă elevul este activ și nu profesorul, educația este în avantajul elevului”, mai spune CEO Colina Learning Center.

Rezultatele elevului definesc într-un final succesul actului educațional, dar definirea ideii de succes este de fapt cheia pentru întregul sistem. Suntem obișnuiți să măsurăm performanța prin cifre seci și medalii răzlețe obținute în competiții de tot felul, însă o astfel de mentalitate coincide cu celebrarea excepțiilor și ignorarea celor mulți și a competențelor practice cu care ei rămân după 12 ani de școală. 

„Trebuie să vedem cum definim succesul în educație. În sistemul românesc, succesul este echivalent cu nota care îți dă acces la nivelul următor și nimic altceva. Contează să poți repeta niște lucruri la un examen, într-o anumită măsură. La Colina, succesul se traduce prin ceea ce știi să faci la maturitate. Se măsoară prin contribuția pe care educația o are în viața ta de adult și la ceea ce poți efectiv să faci”, mai spune Andreia. 

Pentru cei de la Colina, succesul educațional este cel orientat pe competențe și înțelegere a informației. Andreia spune că viziunea acestui proiect este de a dezvolta elevul pe plan intelectual, fizic, emoțional și spiritual și, în esență, de a-l pregăti să devină un adult competent, empatic, echilibrat și cu o foarte bună înțelegere a lumii înconjurătoare.

Cum va arăta școala

Toate aceste direcții vor fi modelate într-o școală altfel nu doar din perspectiva viziunii, ci și din perspectiva infrastructurii și a organizării. În primul rând, la școala din Colina Nouă nu există clopoțel și ore fixe de începere a cursurilor, iar elevilor nu li se cere să se adreseze folosind formulele consacrate de „doamna profesoară/ domnul profesor”. În plus, infrastructura școlară va fi total diferită față de tot ceea ce știam până acum în sistemul public de învățământ.

„Școlile viitorului nu mai pot arăta ca niște cimitire. “Everybody in rows and silent”. Par o visătoare în contextul României, dar în contextul educației globale de secol 21,  nu este ceva inovator ceea ce vrem să facem la Colina Learning Center. Problema e că am rămas noi foarte mult în urmă. O școală bună se vede că e a copiilor și are multe lucruri făcute de copii. O școală bună nu are pereții plini de planșe cumpărate sau, mai rău, pereții albi. Dacă vrei să înveți, trebuie să ai informația în jurul tău, iar aceasta este o practică a școlilor foarte bune: copiii trebuie să își vadă munca și informații pe înțelesul lor”. 

În esență, școala din Colina Nouă va fi organizată asemeni unui spațiu de co-working. În plus, activitățile educaționale se vor desfășura și în comunitate sau direct în natură, astfel încât actul educațional să se desfășoare acolo unde cunoștințele chiar pot fi imediat aplicate: în lumea reală. 

Poza de la Synnovation Lab, divizia inovatoare de liceu de la Sycamore High School, Cincinnati, scoala partenera cu Colina Learning
Center.

Cum se va desfășura actul educațional

În viziunea la care Andreia Mitrea și colegii ei lucrează în cadrul Colina Learning Center, profesorii trebuie să fie îndrumători, iar învățarea directivă este prezentă într-o proporție foarte redusă. De asemenea, felul în care copiii învață este personalizat și mai ales adaptat.

Rolul profesorului nu este acela de a pedepsi, ci de a responsabiliza. Nu ne așteptăm ca toți copiii să aibă același ritm. Copilul nu trebuie să alerge după profesorul care aleargă pentru a termina materia. Dacă impunem același ritm, avem elevi care se plictisesc și elevi care nu pot ține pasul. Vor exista materii cu aceleași obiective educaționale ca până acum, dar e pueril să crezi că cel mai bun mod în care poți atinge aceste obiective este să ți le dictez. Profesorii trebuie să se gândească la obiective și la modalitățile cele mai bune prin care copilul poate învăța făcând ceea ce îl interesează. Astfel se ajunge la proiecte care pornesc de la interesul elevului”.

Andreia spune că acest mod de a învăța nu înseamnă că elevul primește mai puține informații. Ba dimpotrivă: în acest fel, elevul lucrează mult mai mult și ceea ce face este mult mai folositor, însă percepția asupra gradului de dificultate este schimbată. 

Presiunea este luată de pe umerii elevului să le atingă fix în același ritm și în aceeași zi cu toți ceilalți. Aceleași obiective, da, dar fiecare le atinge într-un ritm și stil propriu. Destinația contează iar obligația profesorului este să gasească modalitatea cea mai potrivită pentru fiecare copil să ajunga acolo . 

De asemenea, CEO Colina Learning Center combate și mitul potrivit căruia într-un astfel de proiect educațional, elevul este rupt de realitatea cotidiană și crescut într-un soi de bulă. Este exact invers, școala în stil tradițional reprezintă o bulă, chiar o capsulă în timp fară legătură cu zilele noastre.
„Putem să acceptăm unde suntem și să mergem mai departe așa sau să evoluăm. Este iresponsabil să gândim altfel decât spre evoluție. Este iresponsabil față de copii să facem asta într-o lume care se schimbă atât de mult într-un an încât e greu chiar și să ținem pasul. Eu înțeleg că în sistemul educațional românesc avem cu toții intenții bune, dar noi, acum, greșim față de copii pentru că nu le dăm acele lucruri de care vor avea nevoie în viitor și îi punem să alerge după note.” 

Educație (și) pentru adulți

Studii de specialitate ne spun că, în prezent, un adult are nevoie de 100 de zile suplimentare de învățare într-un an pentru a putea funcționa bine. Cu toate acestea, ideea de învățare continuă este una destul de puțin cunoscută în societatea românească. Raportat la Uniunea Europeana, România are cel mai mic procentaj de adulți care învață în mod activ (Eurostat, 2018).

Tocmai de aceea, proiectul va fi mai mult decât o școală pentru elevi și va încerca să devină un loc în care întreaga comunitate învață. În opinia Andreiei Mitrea și a specialiștilor din echipa ei, o comunitate educată este cu atât mai importantă cu cât gradul de alfabetizare al ei și viziunea pe care o poate ea susține sunt două dintre principalele motoare ale unui sistem educațional.

Creăm curriculum și pentru adulți pentru că cele mai bune sisteme educaționale din lume au în comun profesorii care învață tot timpul. Dacă mergi în cele mai bune școli din lume vei găsi profesorii care învață unii de la ceilalți sau predau împreună. Limitele educației nu sunt limitele sistemului sau ale viziunii, ci sunt limitele adulților care compun sistemul: adică profesorii și părinții. Așteptăm foarte multe de la copii, dar copilul are nevoie de părinți educați chiar mai mult decât are nevoie educație, iar pentru o educație excepțională e nevoie de profesori foarte buni. Nu e nevoie doar de un sat pentru a crește un copil, ci de un sat inteligent. Mulți spun că școala trebuie să fie adaptată la cultura locală, dar noi credem că trebuie acum să creăm o cultură care să ne dea tuturor șansa de a avea viața pe care ne-o dorim. Trebuie să avem școli fără ipocrizie și școala trebuie să îi ajute pe toți să facă această transformare. Adulții nu o să vină la școală, dar avem nevoie de momente în care copiii și părinții învață împreună în cadrul unor proiecte date de școală”, mai spune Andreea Mitrea.

În final, vă invităm să urmăriți interviul video realizat cu Andreia Mitrea de unde puteți afla mai multe despre Centrul Educațional Colina. 

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.