Împărtășesc aceeași pasiune pentru mașinile de viteză și cafea. După o experiență de ani buni în domeniul Horeca, în special în managementul hotelier și al coffee shop-urilor, un research amănunțit despre lumea cafelei și o serie de concursuri naționale de roasting la care au participat, Dorin și Cristi au decis că e momentul să pornească pe drumul lor și să le ofere pasionaților de cafea, propria viziune despre aceasta. Dacă pasiunea pentru caii putere se regăsește în numele business-ului pe care l-au început acum patru ani – Hot Pipes Roastery – cea pentru cafea transformă zi de zi, sintagma extrem de folosită în ultima perioadă, cea a „cafelei de specialitate”, într-o cafea calitativă, al cărui gust te face să te oprești pentru o clipă, să spui stop amalgamului de gânduri care îți dau târcoale și să trăiești experiență pe care ți-o oferă fiecare ceașcă de cafea.
Business to consumer
Business-ul a început în 2017, când brandul se adresa altor business-uri, ocupându-se exclusiv de partea de prăjire, distribuție și vânzare de cafea de specialitate. De curând, băieții s-au mutat în „casă nouă” și la propriu și la figurat, amenajând și deschizând, în plină pandemie, o nouă locație, pe strada Cireșilor nr.84, în cartierul Zorilor, la parterul unui spațiu modern de co-working, MugHub, dorind să se extindă și pe zona de business to consumer. Noul spațiu a fost gândit special pentru a le oferi iubitorilor de cafea un punct de interacțiune cu brandul, cu cafeaua de specialitate proaspăt prăjită in house, nu ca un profit point.
Intrarea în cafenea se face pe ușa unui fost garaj – nimic nu e întâmplător. Te întâmpină Espressor La Marzocco Strada, care atunci când începe să își reverse magia în fiecare coffee TO GO sau coffee to stay, a doua variantă fiind destinată momentan doar membrilor hub-ului, umple întreaga stradă Cireșilor de mireasma dimineții și te îmbie astfel să treci pragul celei mai noi cafenele din Cluj-Napoca.
Din spatele de aparatul de cafea, Georgia, barista, îți transmite un zâmbet și un vibe pozitiv și chiar dacă își ascunde chipul după masca regulamentară, purtată cu strictețe, ochii nu mint. Georgia îți simte instant starea de spirit și te ajută să își alegi cafeaua care ți se potrivește, atât cu vibe-ul pe care îl ai în ziua respectivă, cât și cu gustul preferat. În timp ce cafeaua se extrage folosind metoda aleasă de tine, poți alege să pătrunzi pe tărâmul cafelei, să afli povestea care se ascunde dincolo de fiecare ambalaj Hot Pipes Roastery sau să tragi cu ochiul, în camera alăturată, despărțită de un perete transparent, unde se află prăjitorul de cafea, unde se produce o parte din magie. O parte, pentru că drumul pe care îl parcurge cafeaua e unul lung, presărat cu magie la fiecare pas. Magie ce poate fi sporită sau distrusă, în funcție mâna pe care ajunge aceasta.
„Laborator de magie”
Amenajarea spațiului a început încă din starea de urgență, dar optimiști din fire, cei de la Hot Pipes Roastery au considerat acest lucru un plus, oferindu-le timp să se organizeze așa cum scrie la carte. Designul spațiul este unul modern și se axează mult pe ideea de transparență, idee pe care o transmite brandul vizavi de prăjirea și pregătirea cafelei. Alb, negru și roșu sunt culorile predominante și care îți dau o stare de bine de îndată ce ai ajuns în incintă. Prăjitoria în sine, poate fi ușor comparată cu un mic laborator, în cadrul căreia cafeaua verde, fructul cules cu grijă din fermele „țărilor calde” se transformă în produsul atât de familiar celor care își încep fiecare dimineață cu o ceașcă de cafea. Procesul în sine este spectaculos în momentul în care boabele de cafea cad aidoma unei cascade aromate în vasul prăjitorului. Ceea ce se întâmplă însă, în spate, ține de o serie de factori care sunt măsurați, pentru a ști care sunt „comenzile” optime pe care prăjitorul trebuie să le primească pentru ca noul produs să fie unul calitativ. Știință pură, dar și aici și experiența celui din spatele prăjitorului își spune cuvântul într-o mare măsură.
„Coffee shop-ul este ceva nou pentru acest brand și… pandemie, nepandemie, tot poți să încerci să faci ceva. Am încercat să facem lucrurile diferit. Coffee shop-ul deține și o prăjitorie. E vizibil ceea ce se întâmplă în spate și în plus, deasupra noastră există un spațiu de co-working. Dacă făceam strict un coffee shop, după jumătate de oră se uita cineva ciudat la tine că stai și lucrezi la laptop, astfel că am preferat să existe un working space, în cadrul căruia plătești un abonament și poți să lucrezi în liniște și să beneficiezi și de avantajele unui coffee shop”, explică Dorin Costea, co-fondatorul Hot Pipes Roastery.
Dorin consideră că termenul de „cafea de specialitate” este foarte des utilizat în ultima perioadă, fără o bază temeinică, fapt pentru care evită să îl folosească.
„Cafeaua are un punctaj, iar cea care depășește 80 de puncte, se încadrează la cafea de specialitate. Acest lucru este destul de subiectiv, dar o cafea bună are anumite caracteristici față de cele comerciale: cafelele de specialitate sunt produse în loturi mai mici, provin din anumite ferme, iar avantajul consumatorului este faptul că lanțul dintre consumator și producător este mult mai strâns. Faptul că fermele au o microproducție, este un plus din punct de vedere calitativ, pentru că acest lucru poate fi controlat mult mai bine. După ce a fost culeasă din fermă, cafeaua ajunge într-o prăjitorie, în coffee-shop și apoi la tine în ceașcă. Traseul de la fruct la ceașcă este mult mai bine definit în cazul cafelelor de specialitate, decât în cazul celor comerciale. Noi ne ferim să spunem că există cafele mai slabe sau mai bune, pentru că, până la urmă, ultimul cuvânt îl are întotdeauna consumatorul.
Diferența față de vin este că acolo ai un produs, l-ai luat, l-ai testat, l-ai îmbuteliat și ajunge direct la consumator. Aici există foarte mulți pași, de la producătorul care culege cafeaua, la procesatorul care o trimite mai departe către prăjitorie și apoi prăjitoria către un coffee shop. În fiecare punct, produsul poate fi îmbunătățit sau din contră. În cazul cafelelor de specialitate e mult mai personală ideea de cafea. Fiecare are o viziune asupra cum ar trebui să fie cafeaua și toți încearcă să își pună amprenta asupra produsului”, explică Dorin.
O prăjitorie este un avantaj competițional din punct de vedere al costurilor și al controlului calității, dacă pornești business-ul cu un coffee-shop și ulterior atașezi și partea de prăjire proprie. „Noi am pornit ca prăjitorie și am făcut coffee shop-ul ulterior. Scopul coffee shopului este acela de a avea un loc în care oamenii pot să vină, să deguste cafeaua sau altfel spus, un punct de interacțiune cu brandul, nu ca un profit point. E foarte greu să interacționezi cu cei care doresc să comande și să consume cafeaua acasă, online. E mult mai empatic, simplu și potrivit să interacționezi cu noi și să auzi povestea cafelei aici, decât în online. Coffee shop-ul e gândit și creat să ofere o experiență. Iar prăjitoria e un fel de open kitchen, care își permite și să te invită să vezi întregul proces”, spune Dorin.
O experiență deosebită, de fiecare dată diferită
În cadrul shop-ului, cosumatorii pot opta pentru cafea extrasă prin mai multe metode espresso, filtru etc. și trăi de fiecare dată o experiență diferită, pentru că produsul se schimbă des. „O dată pe săptămână sau și mai des, schimbăm cafelele de pe răzniță sau cafelele care sunt folosite pentru metodele alternative, astfel încât de fiecare dată când vii să ai o experiență deosebită”, explică Dorin.
Cei care doresc să testeze orice tip de cafea disponibilă în shop-ul online, preparată prin metode alternative, pot face acest lucru în cadrul coffee shop-ului.
Din Panama, la tine în ceașcă
Hot Pipes Roastery folosește microloturi aduse de la ferme din Brazilia, Columbia, Etiopia, Kenya, Burundi etc. „În momentul de față avem în portofoliu de produse 7 origini și 2 blenduri. Acestea se schimbă în mod constant. Etiopia pe care o avem acum pe râșniță e diferită față de cea de acum 2 luni, pentru că am schimbat atât ferma, cât și procesatorul. Avem și ferme cu care lucrăm direct, astfel că acea cafea ajunge de la fermă în ceașcă, fără intermediar. Chiar acum trebuie să sosească un lot foarte mic din Panama, o cafea specială. Producția pe anul acesta pentru cafeaua respectivă a fost de 15 kilograme”, spune Dorin.
Alegerea fermelor are în spate un research meticulos, proces care vine însoțit în mod obligatoriu de partea de testare a produsului, pentru că gustul cafelei poate să difere de la un lot la altul, în funcție de foarte mulți factori, care țin inclusiv de climă.
Nu vând cafea, ci experiențe
„Nu vreau să vând specificațiile de pe cafea, faptul că are gust de cireșe, de portocale, ciocolată și așa mai departe. Vreau să fie o experiență în sine, vreau ca acea cafea să fie deosebită, fapt pentru care căutăm să găsim cafele cât mai ieșite din comun, iar acest lucru e dificil”, explică Dorin, pentru care research-ul nu se oprește niciodată.
Cu toate că business-ul pe care îl conduce este unul de nișă, Dorin consideră că publicul clujean este pregătit pentru o altfel de experiență. În Cluj-Napoca, „industria” cafelei de specialitate are tot mai mult adepți, dar concurența este benefică, mai ales pentru consumatorul care are de unde alege și care, datorită acestei concurențe va beneficia de un produs triat din punct de vedere al calității.
Consumatorul are ultimul cuvânt
„Cea mai bună cafea e cea care îți place. Teoria cu cafeaua de specialitate și cafea comercială e bună până la un punct, dar realitatea crudă e că fiecare consumator alege în funcție de preferințele lui. Și nu poți să spui că unii au preferințe mai bune decât alții. Pur și simplu, gusturile diferă. Nu mâncăm la fel, de ce am bea cafeaua la fel? Sunt consumatori care preferă cafeaua cu o aciditate crescută, sunt persoane cărora le place mai mult partea de amar, care merge spre ciocolată, cacao. Nu există o rețetă prin care poți să le înglobezi pe toate . Poți însă, să faci un echilibru cât mai bun în ceașcă între aciditate, dulceață și amar, dar de acolo încolo tot consumatorul decide dacă îi place sau nu. Vorbim de un produs vegetal care are foarte multe utopii atașate. Multă lume umblă după constanță, dar vorbim despre un sac de 60 de kilograme de boabe . În linii mari, trebuie să existe o constanță, dar 100% același gust e destul de greu de redat. În ceea ce privește cafeaua, noi toți, suntem subiectivi.
Nu cred că și-a făcut nimeni business-ul în mod real pentru educarea publicului, și-a făcut business-ul pentru a face bani. Aceasta este o perdea socială prin care încercăm să explicăm de ce suntem noi deosebiți și de ce îți place produsul nostru. Nu, cafeaua trebuie să fie bună. Consumatorul decide, dar dacă îți faci bine treaba, ca prăjitorie, ca și coffee shop, acesta revine”, este de părere Dorin.
În momentul de față, din cauza pandemiei, coffee shop-ul funcționează exclusiv în regim de TO GO, în intervalul orar 8:00 – 17:00, pentru cei care vin din afara locației, iar pentru membri activi ai MugHub, până la ora 22:00.
În cadrul coffee shop-ului se poate testa cafeaua de specialitate, 100% Arabica, comercializată online, cu diferite grade de măcinare: boabe, espresso, frenchpress, ibric, moka pot, V60, precum: Cafea Ethiopia, Cafea Burundi, Cafea Nicaragua, Columbia Decaf, Cafea El Salvador Santa Ana, Cafea Kenya, Cafea Rwanda etc. Întreaga gamă de produse poate fi vizualizată și achiziționată aici: https://hotpipes.ro/cafea/. Dacă în cadrul coffee shop-ului, poți degusta și afla povestea fiecărei cafele direct de la barista, pe site, caracteristicile care însoțesc fiecare produs te îmbie, dacă ești din Cluj-Napoca, să le faci o vizită.
Planuri de viitor
Pe viitor, când pandemia va permite, Hot Pipes Roastery își dorește să organizeze evenimente dedicate iubitorilor de cafea, în cadrul prăjitoriei, până atunci, însă, ne putem bucura în fiecare zi de o cafea de specialitate TO GO și de un origami drăguț din partea Georgiei, a cărei misiune declarată este aceea de a-ți face ziua mai frumoasă, indiferent de momentul zilei în care treci pragul cafenelei.